Ashwagandha

Ashwagandha – co to witania ospała i czy przyjmować ją na noc?

Ashwagandha co to? Ashwagandha, która znana jest także jako indyjski żeń-szeń oraz witania ospała, od ponad 3.000 lat jest wykorzystywana w celu obniżenia stresu, podniesienia poziomu energii oraz poprawy koncentracji.

Ashwagandha reprezentuję gatunek rośliny z rodziny psiankowatych i można ją spotkać w Afryce, Azji południowej oraz w południowej Europie – Grecja, włochy i Hiszpania.

Pomimo tego, że to właśnie z tych trzech zdrowotnych aspektów słynie, to daje nam ona cały wachlarz zastosowań, które postaram Ci się przybliżyć w tym artykule.

Jak zwykle, wszystkie informację będą poparte badaniami naukowymi, które będziesz mógł znaleźć bezpośrednio przy danym zagadnieniu lub na końcu wpisu, w podsumowaniu tematu Ashwagandhy.

Ashwagandha na co?

Ashwagandha sprawdza się na problemy codziennego życia osób żyjących w dwudziestym pierwszym wieku oraz bardzo popularne choroby. Wśród wielu jej zalet, możemy wymienić m.in.:

  • Walkę ze stresem
  • Podwyższanie testosteron
  • Wspomaganie pracy mózgu
  • Obniżanie poziomu kortyzolu
  • Obniżanie poziomu cholesterolu

Pomimo tego, że nie są to wszystkie jej pozytywne aspekty, to tę najważniejsze z obszerniejszym omówieniem i odniesieniem do badań, możesz znaleźć w poniższych podkategoriach.

Ashwagandha potrafi pomóc cukrzykom

Jednym z aspektów, w których była testowana Ashwagandha, jest jej wpływ na poprawę zdrowia osoby zmagającej się z cukrzycą i w pełni zdrowej – obniżenie poziomu cukru we krwi.

Badania wykazały jej pozytywny wpływ na obniżenie poziomu cukru we krwi, co zostało potwierdzone zarówno u osób zdrowych, jak również i chorujących na cukrzycę (1, 2, 3).

Dodatkowe testy wykazały, że wcale nie trzeba długo czekać na efekty, ponieważ już po 30 dniach przyjmowania żeń-szenia, osoby z cukrzycą drugiego stopnia, zaczęły notować lepsze wyniki (1).

Ashwagandha w walce przeciwko nowotworowi

Ashwagandha sprawdzi się również świetnie w walce z chorobą, która w ostatnim czasie zaczyna zbierać coraz większe żniwa, nowotworem.

Niektóre opracowania sugerują, że żeń-szeń, pozytywnie oddziałuję na osoby zmagające się z komórkami nowotworowymi w swoim ciele (1).

Ashwagandha ma też potwierdzone działanie prozdrowotne, które zwiększa prawdopodobieństwo na niewystąpienie nowotworu w przyszłości oraz zmniejszenie jego rozwoju (1).

Warto jednak mień na uwadze fakt, że Ashwagandha notuję bardzo dobre rezultaty w walce z nowotworem, ale do tej pory były to badania przeprowadzone przede wszystkim na zwierzętach. Wciąż mamy zbyt mało informacji, aby móc jednoznacznie potwierdzić jej skuteczność u człowieka.

Ashwagandha na problemy ze stresem, kortyzolem i lęki

Badania sprawdzające wpływ indyjskiego żeń-szenia na kortyzol, zwany również hormonem stresu, wykazały, że odpowiednie suplementowanie może przyczynić się do jego obniżenia.

Redukcja kortyzolu jest też w większości przypadków głównym powodem, dla którego Ashwagandha jest stosowana w naszej cywilizacji.

Drugim argumentem jest dostęp do szerokiego wachlarzu badań, które potwierdzają jej działanie w tym aspekcie, dzięki czemu nie bazujemy tylko na własnym odczuciu (123).

Żeń-szeń potrafi również oddziaływać na stres oraz lęki, co zostało potwierdzone w poniższym badaniu (1).

Test wykonany na grupie osób dorosłych, które miały problem z chronicznym stresem i zaczęły przyjmować omawianą roślinę, wykazały 30% obniżenie kortyzolu względem grupy kontrolnej.

Kolejne badania, który zakładał dwumiesięczne testy nad wpływem Ashwagandhy na lęki oraz problemy ze snem, wykazały 69% obniżenie problemów związanych z omawianym zagadnieniem.

Grupa placebo odnotowała w tym samym czasie wynik opiewający na 11% poprawę.

Po kolejnych 6 tygodniach, pierwsza grupa wykazała 88% poprawę względem stanu początkowego, gdy druga grupa miała rezultat w okolicach 50%.

Ashwagandha potrafi pomóc w walce z depresją

Przy głębszej analizie możemy znaleźć badania, które sugerują, że Ashwagandha potrafi pomóc ludziom chorującym na depresję.

Przez 60 dni badania, 64 osoby przyjmowały codziennie Ashwagandhę w ilości 600 mg.

W wyniku tego doświadczenia, grupa kontrolna uzyskała wynik oscylujący w okolicach 79% obniżenia poziomu silnej depresji, kiedy grupa placebo zanotowała wynik 10%.

Jednak w przeprowadzonym eksperymencie brała udział tylko jedna osoba, która miała wcześniej kontakt z wspomnianą chorobą, co stawia eksperyment pod dużym znakiem zapytania (1).

Ashwagandha podnosi testosteron i zwiększa jakość pożycia

Witania ospała wykazuje pozytywny wpływ na poziom testosteronu, jakość spermy oraz ruchliwość plemników (1234).

Możemy znaleźć badania, które stwierdzają, że 14% partnerek osób leczących swoją niepłodność za pomocą Ashwagandy, zaszło w ciąże (1).

Dodatkowo wpływa ona pozytywnie na osoby czujące niepokój przed stosunkiem i doświadczają wynikających z tego tytułu komplikacji przy zbliżeniu.

Ashwagandha potrafi wpływać na siłę oraz masę mięśniową

Badania wykazują, że Ashwagandha potrafi wpływać na kompozycję ciała oraz zwiększyć siłę osoby ją stosującej (123).

Eksperyment, który został przeprowadzony na zdrowym mężczyźnie i zakładał przyjmowanie przez niego Ashwagandhy w dawkach 750 – 1250mg, wykazał, że już po 30 dniach od rozpoczęcia testu, osoba badana zaczęła mieć pozytywne efekty w przyroście siły (1).

W innym badaniu, który miał podobne założenie, wykazano, że dzięki suplementacji Ashwagandhą, obiekt badany zanotował progres w przyroście masy mięśniowej i siły oraz zauważono poprawę w redukcji tłuszczu – nastąpił lepszy efekt rekompozycji (1).

Ashwagandha obniża cholesterol oraz trójglicerydy

Ashwagandha potrafi również wpływać na kondycję naszego serca, poprzez obniżenie poziomu cholesterolu oraz trójglicerydów w organizmie.

Badanie przeprowadzone na szczurach, wykazało, że spożywanie tej rośliny może wpłynąć na obniżenie cholesterolu o nawet 53% a trójglicerydów o blisko 45% (1).

W trakcie przeprowadzania podobnych badań na ludziach, wyniki tę nie były aż tak wysokie, ale wciąż zauważono pozytywne zmiany w organizmie.

W 60 dniowym eksperymencie, który został przeprowadzony na grupie dorosłych osób z chronicznym stresem, został wykazany pozytywny wpływ Ashwagandhy na obniżenie „złego” cholesterolu o 17% oraz trójglicerydów o 11% (1).

Ashwagandha na poprawę pracy mózgu oraz lepszą pamięć

Ashwagandha wykazuję pozytywny wpływ na funkcjonowanie mózgu oraz pamięć.

Jedno z badań, w którym udział wziął zdrowy mężczyzna, przyjmujący dawkę 500mg na dzień, potwierdziło wpływ rośliny na lepszą koordynację oraz czas reakcji.

Osoba, która była poddana działaniu placebo, nie wykazała tak pozytywnego wyniku, jak wspomniany wcześniej mężczyzna, korzystający z pomocy witani ospałej (1).

Dodatkowo Ashwaghanda wykazuje pozytywny wpływ na problemy z pamięcią oraz z pracą mózgu, które wynikają z powodu choroby lub uszkodzenia (1234).

Ashwagandha na noc, jak ją spożywać?

Ashwagandha jest dla większości ludzi bezpieczną rośliną i wartym spróbowania suplementem.

Jednak jak przy większości rzeczy, warto lepiej zapoznać się z jej działaniem i odpowiednio dopasować do swoich potrzeb.

Pomimo tego, że na większości opakowań widnieje zaleca dawka w wysokości 250mg na dzień, to badania wykazują, że powinno spożywać się około 300-500mg dziennie.

Nie ma wyraźnych wskazań na to, że jeszcze wyższa dawka przyniesie lepsze efekty, ale za to już 50-100mg dziennie, zaczyna pozytywnie wpływać na organizm.

Jeżeli chodzi o czas, w którym ją spożyjemy, to przede wszystkim najpopularniejszą metodą jest spożywanie przed snem, ale osobiście nie zauważyłem żadnych różnic, wynikających z momentu, w którym została zastosowana. Ważne, aby być konsekwentnym w jej stosowaniu.

Ashwagandha podsumowanie oraz źródła

Przy pisaniu powyższego artykułu wzorowałem się na wpisie ze strony healthline.com, pt. „12 Proven Health Benefits of Ashwagandha”.

Oprócz wykorzystania wiedzy w nim zawartej oraz przeanalizowania zamieszczonym tam badań, do pełnego opracowania tematu Ashwagandhy posłużyła mi strona Examine.com oraz wszelakie filmiki na Youtube o powiązanej tematyce.

Dlatego pomimo tego, że artykuł jest dość podobny do angielskiego pierwowzoru, ma on sporo różnic, który wynikały z wzięcia pod uwagę większej ilości opinii oraz badań.

Podziel się z innymi!

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o