Co ile godzin powinno się jeść posiłki? ale tak na serio.

Co ile godzin powinno się jeść posiłki
>

Dość popularnymi od lat mitem jest jedzenie posiłków 5 razy dziennie, co ma być lekarstwem na doskwierające uczucie głodu, pomóc w schudnięciu, lepiej budować masę mięśniową i pomagać organizmowi w zachowaniu zdrowia.

Czy na prawdę trzeba jeść 5 posiłków dziennie i pilnować z zegarkiem w ręku, aby na pewno spożyć kolejny posiłek po upływie równych 3 godzin? A może jest inny, lepszy system żywienia?

Co ile godzin powinno się jeść posiłki?

Zacznijmy od tego, że każdy organizm jest inny i zazwyczaj, podświadomie wiesz, co będzie najlepsze. W końcu głównym zadaniem twojego ciała jest przetrwanie, a nie autodestrukcja.

Dlatego dla większości osób, które planują się zdrowo odżywać lub chcą schudnąć, nie ma wskazań, aby musiały zmieniać swoje przyzwyczajenia i jeść 5 razy dziennie, co 3 godzinny.

Jeżeli więc od dziecka nie jesz śniadania lub wolisz jeść 3 duże posiłki, zamiast 5 mniejszych, to po prostu tak jedz i niczym się nie przejmuj, ponieważ będzie miało to znikomy [o ile w ogóle jakikolwiek] wpływ na efekt końcowy.

Pamiętaj, że dobra dieta to taka, która niesie za sobą oczekiwany rezultat i nie wpływa negatywnie na jakość życia, wymuszając duże zmiany na kilkuletniej rutynie.

Dlaczego tak silnie promuję się jedzenie 5 razy dziennie?

Dlaczego tak silnie promuję się jedzenie 5 razy dziennie? to bardzo dobre pytanie, które warto byłoby zadań autorom, propagującym tę podejście i wmawiającym nam, że to jedyne słuszne podejście do tematu odżywiania.

Jedynie osoby, które są aktywnie fizycznie i zamierzają w optymalny sposób podejście do diety i rozbudowy masy mięśniowej, powinny zastanawiać się, czy nie warto byłoby włączyć do swojego odżywiania podejścia, które zakłada około 5 posiłków dziennie.

To, że osoby chodzące na siłownie muszą jeść co najmniej 5 razy dziennie, aby białko z posiłku w ogóle się wchłonęło – „organizm nie przyswaja więcej niż 30g białka w jednym posiłku”, jest mitem znanym i nie do końca obalonym, ale tez niepotwierdzonym.

Pomimo dość dużej ilości badań, wciąż nie możemy jednoznacznie określić, czy organizm jest w stanie poradzić sobie z jednorazowymi porcjami białka w okolicach 200g – są badania za jedzeniem mniejszych porcji, ale częściej, jak również tę, które twierdzą, że nie ma to żadnego wpływu.

Ten sam rezultat możemy zauważyć u osób, które korzystają z postów lub IF (okien żywieniowych). Pomimo tego, że osoby tę są w stanie zjeść całe swojego zapotrzebowanie kaloryczne w trakcie +/- 4 godzin, to nie ma żadnych skutków ubocznych, a nawet przeciwnie, można znaleźć pozytywy.

Podsumowanie

Najlepszym podejściem do tematu, co ile godzin powinno się jeść posiłki, będzie to najbardziej odpowiadające twojemu, codziennemu trybowi życia, bo w każdym innym podejściu, jedynego do czego dojdziesz, to do zniechęcenia się do trzymania diety i dalszego dbania o siebie.

Nie można negować tego, że jedzenie 5 posiłków dziennie, co trzy godziny ma swoje plusy, ale ma też minusy, które niejednokrotnie przesądzają o tym, że ktoś porzuca swoje marzenia.

Jeżeli planujesz budować masę mięśniową, to dla pewności możesz starać się rozłożyć białko na mniejsze porcję, ale nie można stwierdzić, że spiszę się to lepiej, niż zjedzenie jednej porcji.

Podziel się z innymi!

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o