Co przyśpiesza metabolizm i czemu tobie to nie wychodzi?

Co przyśpiesza metabolizm
>

O tym, co przyśpiesza metabolizm, pisał już praktycznie każdy, szanujący się bloger i chociaż te wpisy praktycznie niczym się nie różnią i oferują nam masę sposobów, to efektów wciąż brak.

Ktoś wredny mógłby się pokusić o stwierdzenie, że nie chciało im się zrobić podstawowego researchu albo mają swoich czytelników za kretynów. Chociaż może to w ludziach jest coś nie tak?

W końcu, jak to możliwe, że woda z cytryną nie sprawia, że schudniesz 10kg? [Sarkazm]

Co to jest metabolizm

Metabolizm to ogół reakcji zachodzących w organizmie, które prowadzą do wykorzystania energii i składników odżywczych, dostarczanych z pożywienia, w celu podtrzymania procesów życiowych.

Na stan metabolizmu wpływa wiele czynników, takich jak: genetyka (dziedziczna szybka przemiana), wiek, sposób odżywiania w młodości, obecny plan żywieniowy, aktywność fizyczna oraz kondycja naszej psychiki.

Jednak dla naszego celu (schudnięcia), najważniejszym aspektem będzie to, że organizm potrzebuje pewnej puli kalorii, którą dostarczamy wraz z jedzeniem, aby móc utrzymać masę ciała.

Pulę tę możesz nazywamy dziennym zapotrzebowaniem kalorycznym i możesz w prosty sposób ją wyliczyć, wykorzystując kalkulator dostępny na stronie – kalkulator kalorii.

Tylko długotrwała podaż mniejszej ilości kalorii, niż wynosi dzienne zapotrzebowanie kaloryczne, sprawi, że będziesz efektywnie tracił tkankę tłuszczową.

Co przyśpiesza metabolizm

Co przyśpiesza metabolizm
Co przyśpiesza metabolizm

Chociaż zawsze u osoby zdrowej wszystko sprowadza się do podaży kalorii względem zapotrzebowania kalorycznego, to popularne jest mówienie, że coś przyśpiesza metabolizm, kiedy w rzeczywistości po prostu spala kalorię – podwyższa nasze zapotrzebowanie kaloryczne.

Dla lepszego zrozumienia: kiedy twoje dzienne zapotrzebowanie kaloryczne wynosi 2000kcal, ale pójdziesz dodatkowo na rower, na którym spalisz 500kcal, to tego dnia, twojego zapotrzebowanie wynosi 2500kcal.

Kiedy tego samego dnia zjesz pożywienie, które łącznie ma 2000kcal, twój bilans kalorii będzie wynosił -500kcal, co w uproszczeniu oznacza, że właśnie spaliłaś 500kcal – 1/14 kilograma.

Działa to również w drugą stronę. Jeżeli każdego dnia spożywasz 2000kcal, w tym 2l Coca Coli (840kcal) i nagle zamiast pić Colę, przerzucisz się na wodę (0 kcal), bo ktoś Ci napisał, że to przyśpieszy twój metabolizm, to obniżysz dzienną podaż kalorii – zaczniesz chudnąć.

Teraz, kiedy już wiesz, że wszystko kręci się wokół liczb z podaży i zapotrzebowania kalorycznego, łatwiej będzie Ci zrozumieć, dlaczego coś ma prawo działać, a czemu nie.

No, ale przecież są badania i da się przyśpieszyć metabolizm

Na temat badań o tym, jak podkręcić metabolizm, więcej się mówi, niż tak na prawdę pokazuję. Bardzo chętnie przyjrzałbym się im oraz dacie ich stworzenia, ponieważ może być to kluczem do rozwiązania całej mitycznej otoczki wokół zagadnienia przyśpieszania metabolizmu.

Nie neguję, że takie badania mogą istnieć, ale wyniki tych, z którymi się spotkałem, nie powalały i były bardziej dodatkiem na koniec mocnej redukcji, niż jej głównym czynnikiem.

Istnieje również coś takiego jak set-point, co jest tematem na osobny wpis, ale wiąże się on i tak z pierwotnym obniżeniem tkanki tłuszczowej, czyli wracamy do podstaw – odpowiednich kalorii.

Jak zwiększyć metabolizm

Co przyśpiesza metabolizm
Co przyśpiesza metabolizm

Pomimo tego, że na końcu dnia liczą się kalorię, wymieniamy kilka najbardziej efektywnych sposób na to, jak zwiększyć metabolizm:

Aktywność fizyczna (przede wszystkim siłowa) – sport pomimo tego, że bywa niebezpieczny, to jest lekarstwem na wiele naszych problemów z ciałem, jak również i psychiką. Oprócz tego, że spala kalorie, to potrafi doprowadzić do rekompozycji, co znacznie poprawia efekt schudnięcia.

Zwiększenie masy mięśniowej – mięsień jest objętościowo o wiele mniejszy niż tłuszcz, ale jego obecność, wymusza na naszym organizmie większe spalanie kalorii. W przeciwieństwie do masy tłuszczowej, która jest odłożoną energią (kaloriami), mięśnie potrzebują energii (kalorii).

Większy udział białka w diecie – chociaż mówi się o tym, że białko ma tyle samo kalorii, co węglowodany (1g = 4kcal – o czym możesz przeczytać tutaj – jak ułożyć dietę?), to jego efekt termiczny sprawia, że tak na prawdę może on stanowić tylko połowę tej energii. Dlatego w trakcie redukcji, często praktykuję się podniesienie białka kosztem innych makroskładników.

Woda oraz napoje oparte o aspartam – dochodzimy do przykładu, na którym tłumaczyłem wpływ kalorii na przyśpieszenie metabolizmu. Woda, jak również napoje zero nie mają kalorii, dlatego idealnie nadają się do zastąpienia napoi słodzonych, w tym m.in. Coca Coli i Pepsi.

Głodówka jednodniowa – ciekawe rozwiązanie, którego zdrowotnego wpływu można być fanem albo przeciwnikiem, ale nie można zaprzeczyć temu, że potrafi wyrobić duży deficyt kaloryczny. Jeżeli nie masz żadnych przeciwwskazań ku temu, to warto wypróbować ją na sobie.

Kawa i preparaty na odchudzanie – te dwie rzeczy zostały ze sobą połączone, ponieważ w większości przypadków, bazują na kofeinie. Chociaż działanie preparatu na odchudzanie może wydawać się dość magiczne, to chodzi o to, abyś dostał kopa energetycznego, co zakończy się na tym, że zaczniesz się więcej ruszać – spalać kalorię.

Odpowiedni sen – kiedy jesteśmy niewyspani, mamy większą tendencję do sięgania po mocno przetworzone produkty, które są o wiele bardziej kaloryczne. Dodatkową zaletą snu jest fakt, że nie jesteśmy wtedy w stanie jeść, co efektywnie zmniejsza naszą podaż kalorii.

Dieta ketogeniczna – ten rodzaj diety wydaje się być odpowiedzią na wszelkie zło obecnych czasów, sprawiając, że ciężko jest nam przejeść nasze zapotrzebowanie, czujemy się lepiej i bazujemy na zdrowszych produktach, ale niesie za sobą wiele wyrzeczeń, które trudno wytrzymać.

Co jeżeli wciąż nie pomogło

Czasami zdarzają się sytuację, że osoba bardzo otyła stosuję się do wszystkich wytycznych kalorii i od dłuższego czasu jest w deficycie kalorycznym, a waga przestała spadać albo w ogóle nie spadała.

W takim momencie musimy obniżyć jeszcze bardziej kalorię lub podnieść wydatek energetyczny, a następnie obserwować reakcję naszego organizmu na nowy bodziec.

Jeżeli nadal nie będzie żadnej, pozytywnej zmiany, to możemy spróbować zastosować cheat day, który powinien podnieść poziom leptyny w naszym organizmie.

Kiedy i to skończy się niepowodzeniem, to znak, że musisz udać się do dobrego dietetyka, który wyśle Cię na badania i ułoży odpowiedni plan żywieniowy, ponieważ najprawdopodobniej masz Leptynooporność – wystrzegaj się dietetyków, którzy przepisują diety 1200kcal.

Podsumowanie

Co przyśpiesza metabolizm
Co przyśpiesza metabolizm

Pomysłów na to, co przyśpiesza metabolizm jest masa, ponieważ chodzi o zwiększenie naszego dziennego wydatku kalorycznego lub podaży kalorii.

Jeżeli nie mamy żadnych problemów zdrowotnych, to tak na prawdę wystarczy nam liczenie kalorii i trzymanie deficytu kalorycznego, aby osiągnąć to, co nazywamy przyśpieszeniem metabolizmu.

Podziel się z innymi!

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o