Czemu niektórzy jedzą ile chcą i nie wpływa to na ich wagę?

Czemu niektórzy jedzą ile chcą i nie wpływa to na ich wagę?
>

Zastanawiałeś się kiedyś, jak to jest, że niektórzy jedzą ile chcą i nie tyją, a inni potrafią już po tygodniu po zejściu z diety, zacząć przybierać na wadzę?

Oczywiście za wszystko jest odpowiedzialna podaż kalorii względem zapotrzebowania kalorycznego – czego nie jesteśmy w stanie przeskoczyć – ale okazuję się, że jesteśmy w stanie lekko to nagiąć, dzięki czemu możemy jeść więcej lub mniej kalorii i utrzymywać wagę.

Kluczem do tego wszystkiego jest poznanie naszego zapotrzebowania kalorycznego, które sprawia, że spożyta ilość kalorii w danym okresie, nie zmienia naszej wagi ciała – chociaż tyle raczej każdy się domyślał, bo w końcu zerowy bilans kaloryczny na końcu danego okresu czasu, zawsze sprawi, że nasz organizm będzie utrzymywał tę samą wagę, logiczne.

…ale tutaj zaczyna się magia organizmu, ponieważ są przesłanki ku temu, że dodanie lub odjęcie małej ilości kalorii, nie będzie miało żadnego wpływu na zmianę wagi ciała.

Okazuję się, że nasze zapotrzebowanie kaloryczne to nie jest jedna, statyczna liczba, a trzeba na nie patrzeć bardziej przez pryzmat zakresu, w którym organizm nie zmienia wagi.

Maintenance calorie RANGES. 🤔⁣⁣ A maintenance calorie is a concept that Holly Baxter & I coined in The Complete…

Opublikowany przez Layne Norton Sobota, 4 stycznia 2020

Jak podaje Layne Norton w swojej najnowszej książce „The Complete Reverse Dieting Guide”, większość ludzi jest w stanie dodać / odjąć 150-300kcal od swojego dziennego zapotrzebowania kalorycznego, zachowując tę samą wagę, co sprawia, że nasze dzienne zapotrzebowanie kaloryczne może stanowić różne wartości na przedziale np. 601kcal.

Dla przykładu, jeżeli centralna wartość twojego dziennego zapotrzebowania kalorycznego wynosi 2500kcal, to prawdopodobne, że będziesz również utrzymywał wagę na 2200kcal oraz 2800kcal – skrajne wartości są sprawą indywidualną, na które wpływają m.in.:

  • Geny
  • Dzieciństwo
  • Zaawansowanie treningowe

Co nam daję ta wiedza?

Przede wszystkim dzięki tej wiedzy jesteśmy w stanie patrzeć na nasz organizm trochę inaczej, jak na maszynę, do której wkładasz daną ilość kalorii i otrzymujesz oczekiwany efekt.

Odpowiada nam to również na pytanie, dlaczego niektóre osoby potrzebują o wiele większej nadwyżki kalorycznej, aby zacząć budować masę, jak również może nakierowywać na to, dlaczego niektóre osoby, które są otyłe i próbowały tradycyjnego podejścia do redukowania, nie osiągnęły oczekiwanego rezultatu – pomimo teoretycznego deficytu, nie chudły.

Jednak najbardziej popularne zastosowanie, w którym jest ta wiedza wykorzystywana, ma miejsce przy reverse diet, która pozwala na odbudowę naszego metabolizmu po redukcji i w teorii zapobiega efektowi jojo, co jest dość istotną i często pomijaną kwestią.

Czyli tylko duże skoki kaloryczne mają sens?

No nie do końca…

Na pewno warto trochę inaczej patrzeć na pierwotnie dodane / odjęte kalorię, ponieważ może się okazać, że nasze zapotrzebowanie kaloryczne jest wyznaczone na 3000kcal (i waga stoi), kiedy wartość centralna zapotrzebowania kalorycznego to np. 2500kcal, co przekłada się na to, że w naszym abstrakcyjnym przykładzie, osoba może nie zmieniać wagi zarówno na 2000kcal, jak również i wspomnianych wcześniej 3000kcal.

Odejmując wtedy od 3000kcal, wartość 1000kcal (co w skali tygodnia powinno sprawić, że stracisz 1kg = 7000kcal), tak na prawdę nic nie zmienia w twojej wadze, a jesz o wiele mniej.

Duży skok kalorii może mieć miejsce na samym początku, co sprawi, że będziesz miał progres na wadzę, ale następnie należy się dostosowywać do zmian i dodawać / odejmować kalorie w taki sposób, aby zachowywać oczekiwaną szybkość przybierania / tracenia wagi.

Jeżeli planowałeś w każdym tygodniu tracić po 1kg, a w rzeczywistości po odjęciu kalorii wychodzi Ci, że chudniesz o 0,5kg, to odejmujesz kolejne 3500kcal w skali tygodnia, co daje 500kcal dziennie i w ten sposób dostosowujesz każdy kolejny etap – według plan.

Podziel się z innymi!

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o