Czy białko serwatkowe jest zdrowe

Czy odżywka białkowa jest zdrowa i jak ją stosować?

Odżywka białkowa jest zaraz po kreatynie najbardziej popularnym (i najlepiej przebadanym) suplementem, wokół którego narosło wiele mitów, które sięgają tak abstrakcyjnych rzeczy, jak porównywanie do sterydów, rozwalanie żołądka oraz „robienie z człowieka kloca”.

Tak naprawdę odżywka białkowa znajduję się w wielu artykułach spożywczych codziennego użytku (np: w jedzeniu dla dzieci) i tworzona jest z naturalnych składników, takich jak mleko. Osoby, które nie są uczulone na białko mleka, nie odczuje żadnego negatywnego skutku z korzystania z odżywki białkowej.

Skąd się bierze odżywka białkowa?

Tworzenie odżywki białkowej jest prostsze niż Ci się wydaje. Wszystko zaczyna się od krowiego mleka, które zostaje pozbawione niepotrzebnych bakterii. Następnie z tego produktu zostaje wydzielony interesująca nas substancja, która po obróbce przybiera dobrze nam znaną, sproszkowaną formę. W ten sposób uzyskuję się produkt, który następnie trafia na pułki miłośników aktywności fizycznej.

Do czego wykorzystujemy odżywkę białkową?

Odżywka białkowa jest suplementem diety i jak sama nazwa wskazuję, służy do uzupełniania braków w naszej diecie, a konkretnie braków w jednym z trzech makroskładników – białku. Idealnie sprawdza się jako zamiennik tradycyjnego, mięsnego jedzenia oraz pozwala w łatwiejszy oraz szybszy sposób trzymać się wyznaczonych godzin spożywania posiłków.

Czy odżywka białkowa jest Ci potrzebna?

Nie i tak. Generalnie odżywka białkowa nie jest Ci potrzebna, ponieważ nie daje żadnych magicznych efektów i jest jedynie „sproszkowanym jedzeniem”, które jest bardzo wygodne do spożycia, co pozwala nam zmniejszyć rygor zoptymalizowanej diety i nie chodzić z pudełkami z jedzeniem przez cały dzień. Jeżeli chcesz korzystaj, korzystaj, jeżeli wolisz delektować się jedzeniem, to nie korzystaj.

Odżywka białkowa i jej różne rodzaje

Odżywka białkowa to ogólna nazwa grupy, w której skład wchodzi m.in.: koncentrat białkowy, izolat białkowy oraz hydrolizat białkowy. Główną różnicą między wymienionymi rodzajami jest szybkość wchłaniania oraz zawartość białka w 100g produktu. W zależności od konkretnego celu możemy manipulować przyjmowaną odżywką. Dla zwykłego śmiertelnika, który tylko chce uzupełnić braki w diecie, poleca się stosowanie koncentratu białkowego, który przy okazji jest najtańszą opcją.

Jaką odżywkę białkową wybrać?

Chociaż podświadomie łączymy wysoką cenę z wysoką jakością, to niekoniecznie zawsze sprawdzi się to podejście w świecie fitness. Warto bardziej kierować się opiniami oraz publicznie przedstawianymi badaniami, ponieważ to jest prawdziwym wyznacznikiem dobrej odżywki białkowej, a nie marka, która za nią stoi. Dobre białko można znaleźć już w okolicach 40zł za 700g.

Zdrowotny wpływ odżywki białkowej

Odżywka białkowa dzięki byciu proteinowym posiłkiem, niesie za sobą szereg zdrowotnych zastosowań, które istnieją, a nie do końca są przedstawianie szerszemu gronu odbiorców. Suplement ten potrafi wpływać m.in. na:

  • Poprawę kości
  • Zmniejszenie apetytu
  • Odbudowę organizmu
  • Wspomaga utratę wagi
  • Zwiększenie masy mięśniowej i siły

Odżywka białkowa i mity na jej temat

Odżywka białkowa nie jest dobra dla dzieci – MIT – odżywka białkowa nie jest szkodliwa dla organizmu dorosłej osoby, jak również i młodego człowieka. Co ciekawe, często spotyka się białko serwatki w produktach spożywczych dla dzieci, ponieważ proteiny to niezbędny element do prawidłowego rozwoju organizmu.

Odżywka białkowa jest tylko dla kulturystów – MIT – odżywka białkowa jest dobra dla wszystkich osób, bez znaczenia, czy uprawia sport czy nie. Suplement diety jest dodatkiem do diety, więc sprawdzi się dla każdej osoby, która nie może pokryć swojego zapotrzebowania na białko.

Odżywka białkowa sprawi, że będziesz wyglądał jak kulturysta – MIT – odżywka białkowa ma wpływ na masę mięśniową, ale niebezpośredni. Proteiny są niezbędnym elementem do budowy mięśni, ale dla organizmu nie ma znaczenia, czy otrzyma je z kurczaka, mleka czy białka w proszku.

Odżywkę białkową można pić tylko po treningu – MIT – odżywka białkowa to zastępcze źródło protein dla zwykłego posiłku. Nie ma znaczenia, kiedy konkretnie przyjmiesz ten suplement, tak jak nie ma znaczenia, czy będziesz jadł jajecznice na śniadanie czy kolację.

Nie można przekraczać zalecanej porcji – PRAWDA – może nie do końca prawda, ponieważ przekroczenie tej liczby nie zrobi nam szkód w organizmie, ale badania pokazują, że nasz organizm nie radzi sobie za dobrze z magazynowaniem nadmiaru protein i po prostu ryzykujemy wyrzuceniem pieniędzy w błoto. Na ten temat pojawi się osobny wpis, w którym przybliżę bliżej to zagadnienie.

Odżywki białkowej nie można wykorzystywać w kuchni – MIT – odżywkę białkową można śmiało wykorzystywać do różnych typu ciast oraz spełniania naszych kuchennych fantazji. Nie ma obaw o utratę jej właściwości, a różnorodność to podstawa do niezanudzenia się na śmierć.

Odżywka białkowa na tle badań i opinii użytkowników

W powyższym opracowaniu odnoszę się do własnej wiedzy, którą wyniosłem z ostatnich paru lat śledzenia branży fitness oraz artykułów i badań dostępnych na poniżej wymienionych stronach:

  • Examine.com
  • Healthline.com
  • Healthkart.com

Podziel się z innymi!

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o