Stres w pracy

jak pokonać stres? Jak radzić sobie ze stresem w pracy i szkole?

Stres to naturalny proces w naszym organizmie, który ma za zadanie przygotować nas na niecodzienny wysiłek i zadbać o to, abyśmy przetrwali sytuację zagrożenia życia.

Przede wszystkim stres objawia się nadmierną potliwością, uczuciem lęku oraz chęcią zrezygnowania z zaplanowanej czynności, która jest powodem jego wystąpienia.

Jednym słowem stres jest procesem, który chce zadbać o nasze bezpieczeństwo, zmuszając nas do niepodejmowania rzeczy, które wychodzą poza schemat codzienności.

W tym artykule dowiesz się, czym konkretnie jest stres, czy jest groźny dla twojego zdrowia oraz w jaki sposób sobie z nim radzić, aby nie dać się mu sparaliżować.

Czym jest stres?

Pomimo tego, że stres kojarzy nam się raczej ze złą emocją i czymś niepotrzebnym w życiu codziennym, to prawda jest taka, że dosłownie zawdzięczamy mu istnienie. Musisz zrozumieć, że jest to określona reakcja naszego organizmu, która ma za zadanie przygotować Cię do intensywnego wysiłku.

Jak radzić sobie ze stresem
Wojciech Eichelberger

Dzięki stresowi nasze ciało jest w stanie osiągać lepsze wyniki niż jesteś w stanie sobie wyobrazić. Znany polski psycholog, Wojciech Eichelberger lubi mawiać na swoich wykładach: Gdyby ktoś w tym stanie [podczas stresu], zacząłby nam mierzyć czas, to niejeden rekord świata [np. w bieganiu] mogli byśmy pobić – i jest w tym dużo prawdy, ponieważ m.in. do tego służy stres, żeby zapewnić nam możliwość ucieczki przed zagrożeniem, pozwolić przeżyć.

Naszym problemem nie jest to, że stres się pojawia, ale sytuację, w których występuję. Ta reakcje jest nam potrzebna w momentach kryzysowych, ale czy za coś takiego uchodzi praca w firmie, spotkanie z nowo poznaną osobą płci przeciwnej czy nawet wyjście ze znajomymi? No raczej nie… i to dzięki pracy nad sobą, musimy sprawdzić, żeby nasz mózg przestawił swój próg, w którym włącz system alarmowy, wywołując u nas tak niechcianą reakcję w postaci stresu.

Stres pozytywny

Stres z samego założenia jest pozytywny, ponieważ jest naszą wrodzoną zdolnością do przetrwania, której celem jest walka o nasze życie, a nie dążenie do naszego upadku.

To nasze małe lub złe doświadczenie wpływa na jego negatywną rolę w naszym życiu i tylko my jesteśmy odpowiedzialni za to, czy stres będzie pozytywny czy nadal będzie naszym wrogiem.

Na szczęście możemy w prosty, ale dość wymagający sposób pracować nad okiełznaniem stresu, robiąc z niego naszego sprzymierzeńca, który w odpowiednim momencie, wspomoże nasze możliwości.

Stres zawodowy

Stres zawodowy to jeden z najbardziej popularnych problemów w dzisiejszych czasach i wiąże się on z wymaganiami narzucanymi nam przez osoby zajmujące wyższe stanowisko.

Stres zawodowy jest obawą naszego organizmu przed konsekwencjami wynikającymi z niepowodzenia własnych działań na tle obowiązków zawodowych, co w konsekwencji może prowadzić do utraty wypracowanego stanowiska i pogorszenia sytuacji życiowej.

Stres chroniczny

Stres chroniczny to rodzaj stresu, który występuję praktycznie cały czas i jest najgorszym z możliwych, ponieważ praktycznie zawsze jego następstwem jest depresja.

Stres chroniczny jest na tyle niebezpieczny, że po jego zdiagnozowaniu, osoba na niego cierpiąca powinna od razu skontaktować się z lekarzem, który indywidualnie podejdzie do jej problemu i nie pozwoli chorobie na dalszy rozwój.

Stres psychologiczny

Przez frazę stres psychologiczny, większość ludzi rozumie po prostu niekomfortowe uczucie lęku i chociaż jest to dość łopatologiczne stwierdzenie, to wystarczająco dobrze odpowiada temu, w jakim kierunku trzeba szukać informacji, aby znaleźć rozwiązanie swojej sytuacji.

Stres psychologiczny można określić jako konfrontację pomiędzy cechami, wartościami, doświadczeniem i umiejętności danej osoby z rzeczywistym obrazem sytuacji, w której dochodzi do tzw. transakcji, ponieważ nie tylko zachodzi wpływ na daną osobę, ale również na otoczenie.

Objawy stresu

Stres może mieć różne objawy, które są zależne przede wszystkim od jego poziomu, organizmu oraz skłonności człowieka, który go doświadcza.

Jednak wyróżniamy kilka, powtarzalnych jego objawów:

  • Otyłość
  • Cukrzyca
  • Osteoporoza
  • Kłopoty z cerą
  • Bóle kręgosłupa
  • Wypadanie włosów.
  • Kłopoty z trawieniem
  • Wrzody żołądka i dwunastnicy
  • Choroby serca i układu krążenia
  • Bóle głowy – również chroniczne
  • Częste oddawanie moczu oraz kału
  • Rozregulowanie cyklu miesiączkowego u kobiet

Jak radzić sobie ze stresem w pracy i szkole?

Przede wszystkim stres i jego natężenie jest zależne od tego, w jaki stopniu czujemy się niepewnie przed wykonaniem danego zadania, ponieważ wykonując jakąś czynność każdego dnia (jeżeli nie naraża naszego życia), trudno jest wciąż się jej bać – dochodzi do zaadaptowania naszego organizmu.

Dlatego najważniejsza rzeczą w walce ze stresem jest ciągłe wychodzenie poza strefę komfortu.

Oczywiście nie oznacza to, że musisz od razu skakać ze spadochronem, ale małymi krokami musisz coraz bardziej zmuszać się do rzeczy, przy których czujesz napływ stresu.

Tylko takie działanie zapewni efekt, który oczekujesz, ponieważ czym będzie dla Ciebie pójście na egzamin, kiedy wczorajszego dnia odważyłeś się po raz pierwszy pogadać z osobą, w której jesteś zakochany lub postawiłeś się osobie, która od dawna Cię prześladuję?

Warto również wykorzystywać do pokonywania swoich lęków, momenty wzlotów, które każdy z nas ma, kiedy spotka nas coś niespodziewanego i jednocześnie miłego lub podbudowującego.

W tych momentach mamy wrażenie, że jesteśmy w stanie zrobić zupełnie wszystko i na tym powinniśmy bazować, wychodząc na przeciw rzeczy, przy której normalnie się stresujemy.

Techniki radzenia sobie ze stresem

Sposobów na stres jest bardzo dużo, co pozwala Ci idealnie dobrać takie, które najlepiej sprawdzą się w twoim trybie życie.

Poniżej przedstawię Ci tę, które według mnie są najłatwiejsze do wdrożenia, tanie i w większości przypadków, sięgamy po nie nieświadomie, co tylko potwierdza ich skuteczność.

Pamiętaj, że przy większych problemach warto zgłosić się do osoby, która dogłębnie przeanalizuję twój problem i dobierze indywidualny proces walki ze stresem.

ASMR

ASMR to technika wpływania na nasz mózg za pomocą różnego rodzaju bodźców zewnętrznych, w tym przede wszystkim dźwiękowych oraz wizualnych.

Jednym z głównych zadań, do których wykorzystuję się ASMR, to obniżanie poziomu stresu i relaksowania, co czyni go idealnym narzędzie, do walki z omawianym problemem.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o ASMR, to zachęcam Cię do przeczytania tego tematu – ASMR.

Muzyka

Oprócz tego, że muzyka jest częścią naszej kultury, to sprawdza się ona świetnie w zmianie nastroju, co już pewnie nieraz, nieświadomie doświadczyłeś na sobie.

Słuchanie relaksujących, jak również i ulubionych piosenek wpływa na hormony w twoim ciele, co przy odrobinie pracy pozwoli Ci znaleźć idealny układ, sprawiający, że łatwiej poradzisz sobie ze stresem.

Muzyka powinna towarzyszyć nam praktycznie przez cały dzień, ponieważ zmiana humoru to niejedyny jej pozytywny aspekt, o czym możesz przeczytać tutaj – muzyka.

Mindfulness

Medytacja to od tysięcy lat towarzysząca człowiekowi praktyka, która pozwala nie tylko zwalczyć stres, ale również zachować balans w życiu codziennym.

Jedną z jej odmian jest Mindfulness, który zakłada obecność tu i teraz, bez myślenia nad przeszłością i przyszłością, co pozwala na praktykowanie przez cały dzień i nie daje Ci opcji na wymyślanie różnych scenariuszy, które oprócz wzbudzania uczucia stresu, praktycznie w ogóle nie mają przełożenia na życie.

Ashwagandha

W naszych czasach trudno jest nie znaleźć „proszków” na każdy problem i podobnie jest w przypadku walki z nadmiernym stresem.

Chociaż Ashwagandha jest znana ludzkości od lat, to wciąż jest jedną z najlepszych roślin na różnego rodzaju problemy, wynikające z podwyższonego kortyzolu.

Ashwagandha ma wiele zdrowotnych zastosowań, o czym możesz przeczytać tutaj – Ashwagandha

Pewność siebie

Pewność siebie to cecha, która nabieramy przez całe życie i chociaż po złych doświadczeniach z dzieciństwa, twoja samoocena może być zachwiana, to wciąż może zadbać o ten aspekt.

Budowaniu pewności siebie, która w dużym stopniu odpowiada progowi, w którym zaczyna występować u nas stres, poświęciłem osobny wpis, który znajdziesz tutaj – pewność siebie.

Strategie radzenia sobie ze stresem

Do planowania strategii przezwyciężania stresu można podejść na wiele sposób i w dużej mierze zależy to od jego poziomu oraz twojego dotychczasowego życia.

Dlatego to ty po zapoznaniu się z powyższymi radami, powinieneś sam ustalić, co jest dla Ciebie najlepsze i w jaki sposób zaczniesz wdrażać tę pomysły w życie.

Pamiętaj, że czasami warto mieć pewne nastawienie, ale pozwolić ponieść się chwili, po prostu robiąc krok w przód i wychodząc na przeciw stresującej sytuacji.

Stres w pracy, przed egzaminem na prawo jazdy i maturą

Główną przyczyną występowania stresu w momentach, w którym rzeczywiście nie powinien mieć on miejsca, jest złe doświadczenie z przeszłości lub nadmierne myślenie na dany temat, co skutkuję przeżywaniem w głowię niestworzonych i mało prawdopodobnych scenariuszy.

Musisz wiedzieć, że nasz mózg nie rozróżnia sytuacji, które dzieją się na prawdę od tych, które tylko sobie wyobrażamy i odpowiednio przygotowuję nasze ciało na nie oraz na przyszłe okoliczności.

Dlatego do zwalczania stresu w codziennych sytuacjach, idealnie spisuję się medytacja, którą możesz zacząć praktykować zaraz po tym, jak skończysz czytać ten tekst i nic Cię to nie kosztuję.

Jak walczyć ze stresem?

Do tej pory omówiliśmy sobie praktyki, które przede wszystkim pomagają nam zapobiegać powstawaniu [chociaż nie tylko] stresu w naszym organizmie.

Jeżeli stres już wystąpił, to należy zrobić to, po co nasz organizm go wytworzył, rozładować go.

W tym calu najlepiej spisuję się aktywność fizyczna, którą może być np: siłownia, sztuki walki lub zwykłe bieganie, ważne aby udało nam się podnieść tętno naszego organizmu.

Czy stres może zabić?

Od kiedy do opinii społecznej zaczęły napływać informację na temat stresu, mówi się, że jest on w stanie doprowadzić do śmierci.

Jak się okazuję w najnowszych badaniach, stres zabija, ale tylko w momencie, kiedy na prawdę to wierzysz.

Tak, badania wykazały, że stres zabijał osoby, które mocno wierzyły w to, że stres jest w stanie je zabić. Osoby, które były negatywnie nastawione do takiej tezy, nie ucierpiały z powodu stresu.

Dodatkowe materiały związane ze stresem

W powyższy poradniku „jak poradzić sobie ze stresem” korzystałem przede wszystkim z własnej wiedzy oraz wywiadów dostępnych na Youtube.com.

W celu uzupełnienia wiedzy z zakresu stresu, polecam przede wszystkim następujące filmiki:

Podziel się z innymi!

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o