Medytacja dla początkujących – jak nauczyć się medytować?

Medytacja dla początkujących – jak nauczyć się medytować?

Medytacja chociaż jest znana człowiekowi od lat, to w ostatnim czasie zaczyna przeżywać drugą młodość, za sprawą coraz większych problemów ludzi, wynikających z psychiki.

W tym artykule dowiesz się, czym jest i na czym polega medytacja oraz poznasz wszystkie, najpopularniejsze jej odmiany, co pozwoli Ci wybrać odpowiednią jej formę dla siebie.

Na końcu zostanie omówiony jej wpływ na człowieka oraz najpopularniejsze pytania, przed którymi staje każdy, kto chce rozpocząć swoją przygodę z sztuką, jaką jest medytacja.

Co to jest i na czym polega medytacja?

Co to jest medytacja? Medytacja to technika, która w swoim założeniu ma Cię nauczyć w pełni kontrolować reakcję mózgu, a co za tym idzie, również całego ciała.

Pomimo tego, że pierwotnie medytacja kojarzy się z buddystami, którzy z zamkniętymi oczami i skrzyżowanymi nogami, siedzą i myślą, to w rzeczywistości tę technikę można praktykować w trakcie wykonywania każdej czynności dnia codziennego.

Dzięki opanowaniu sztuki medytacji, będziesz w stanie nie tylko kontrolować swoje emocję, ale również polepszysz swoje zdrowie, nauczysz się szybko zasypiać oraz zaczniesz efektywniej pracować.

Jak medytować?

Chociaż medytacja wydaje się dość skomplikowaną rzeczą, to tak na prawdę jej podstawowe założenie, to po prostu nie myślenie (oczyszczenie głowy), do którego dochodzimy odrzucając nachodzące myśli.

Oczywiście w zależności od techniki, mamy inny sposoby na dojście do tego stanu, w którym mózg przestaje nam podpowiadać różne, nieistotne w danym momencie rzeczy.

Dlatego powinieneś zapoznać się z wymienionymi poniżej sposobami i wybrać ten, który uznasz, że będzie najbardziej optymalny dla Ciebie.

Pamiętaj, że o ile trzeba się trochę namęczyć, aby nauczyć się szybko wchodzić w stan „oczyszczonej głowy”, to będzie to efekt wart zachodu.

Na start możesz oprócz samego starania się wyrzucać myśli z głowy, skupić na jednej rzeczy, np. oddychaniu, co pomoże Ci ograniczyć rzeczy, o których myślisz w jednym momencie.

Medytacja techniki

Możemy wymienić kilka, najbardziej popularnych techniki medytacji, które w większości przypadków już w jakimś stopniu udało Ci się poznać, ale dopiero ich głębsza analiza pozwoli Ci wybrać idealnie pasujący do Ciebie styl.

Ze względu na kiepskie brzmienie w języku polskim, niektóre nazwy rodzajów medytacji zostaną przedstawione w języku angielskim i takimi będę posługiwał się przez cały proces omawiania.

  • ASMR
  • Mantra
  • Medytacja aktywna
  • Medytacja duchowa
  • Medytacja mindfulness
  • Medytacja transcendentalna
  • Focused meditation (skupienie)

ASMR

Chociaż nie do końca ASMR jest uważane za technikę medytacji, to w moim odczuciu zasługuję ona to, żeby być wspomnianą w tym artykule.

ASMR to technika, która w skrócie pozwala Ci doznawać wielu (istnieją teorię, że każdy może odczuwać coś innego), pozytywnych odczuć, w tym m.in.: relaksu, senność i mrowienia.

ASMR to na tyle ciekawe zagadnienie, że poświęciłem mu osobny wpis, który znajdziesz tutaj – ASMR.

Mantra

Mantra to w wielu regionach, tradycyjna forma medytacji, która polega na na wsłuchaniu się i oczyszczeniu swojego umysłu, dzięki użyciu odpowiedniego bodźca dźwiękowego.

Bodziec ten mogą tworzyć słowa, zwroty, jak również muzyka, w której króluje „Om”.

Niezależnie, na który sposób się zdecydujesz, praca z mantrą pozwoli Ci na pozbieranie myśli i wejść na wyższy poziom świadomości oraz głębsze doświadczanie bycia w danej chwili.

Niektórzy ludzie preferują mantrę ze względu na to, że w dość prosty sposób pozwala skupić się na danych słowach, odpowiednim oddychaniu i nie jest typem medytacji, która zakłada pełną ciszę.

Wybierając mantrę, powinniśmy postawić na tę, w trakcie słuchania, której czujemy się najlepiej i doświadczamy uczucia, którego wcześniej nie czuliśmy – „jakby coś się z nami działo”.

Mantra Om (także Aum, ॐ) – najświętsza sylaba hinduizmu. Dźwięk omkara występujący w wedach, jest pierwotnym hymnem. Om to sylaba-nasienie (bidźa), postrzegana jako dźwięk powstania Wszechświata. Ta transcendentalna wibracja jest uważana za identyczną z osobą absolutnego Wisznu. Na niej opierają się wszystkie hymny wedyjskie. Za świętą uznawana jest także w buddyzmie tybetańskim. Om to sylaba będąca najważniejszą mantrą, pierwotnym dźwiękiem znanym także pranawa, akszara i omkara. Z reguły wymawia się ją samą.

Wikipedia.org

mantra om – to wspomniana wcześniej odmiana mantry, która bazuję na dźwięku, pozwalając nam w łatwiejszy sposób oczyścić umysł i wejść na wyższy poziom świadomości.

mantra słowiańska – to mantra pochodząca z bliższych nam regionów. Nie różni się ona w swoim założeniu od innych mantr om, ale jest wykonana w typowo słowiańskim stylu.

Medytacja aktywna – dynamiczna

Medytacja aktywna lub dynamiczna to rodzaj oczyszczenia głowy, poprzez wykonywanie różnego rodzaju aktywności fizycznych.

Do najpopularniejszych sportów, które są wykorzystywane przy tym rodzaju medytacji, należy przede wszystkim bieganie lub jazda na rowerze.

Bardzo popularna jest również Joga, którą każdy bardzo dobrze kojarzy.

Joga to bardzo fajne sposób na medytowanie, który możemy wykonywać praktycznie wszędzie i o każdej porze, co nie wpływa na normalne funkcjonowanie innych osób w naszym otoczeniu.

Medytacja duchowa – chrześcijańska, ignacjańska oraz buddyjska

Medytacja duchowa, to nic innego jak modlitwa, w trakcie której szczerze wyspowiadamy się z niedających nam spokoju rzeczy, tym samym zamykając ich etap.

Jest to najbardziej praktykowany w naszym kraju rodzaj medytacji, chociaż w większości przypadków Ci ludzie nie są świadomi, że medytują.

W zależności od wiary mamy m.in.: medytację chrześcijańską, ignacjańska oraz medytację buddyjską, ale wszystkie odnoszą się do tego samego, odrzucenia swoich ludzkich problemów i zawierzenia ich bogu.

Ten rodzaj medytacji sprawdzi się idealnie dla ludzi głęboko wierzących, którzy wierzą w to, że jakiś byt nad nimi czuwa i jest w stanie zdjąć z nich ciążące rzeczy, tym samym zapewniając im szczęście.

Medytacja mindfulness

Mindfulness to technika, która w moim odczuciu, zaraz po ASMR najmocniej wchodzi do życia Polaków.

Ten rodzaj medytacji zakłada bycie obecnym tu i teraz, bez wybiegania myślami w przyszłość lub rozpamiętywania przeszłości.

Na pewno nie raz doświadczyłeś uczucia Mindfulness, nie będąc tego świadomym, ponieważ zazwyczaj towarzyszy ono jakiemuś bardzo emocjonalnemu zdarzeniu, np.: długo wyczekiwana, pierwsza randka.

W tym momencie jesteśmy tylko my i dana sytuacja, nasz mózg nie skupia się na tym, co masz zrobić za godzinę i nie myśli o tym, co głupiego kiedyś powiedziałeś i to jest właśnie esencja Mindfulness.

Fajnym ćwiczeniem, które pozwala nam szybko doświadczyć Mindfulness, jest próba zaciśnięcia dłoni w pięść, ale wykonując to najwolniej, jak się tylko da.

Medytacja transcendentalna

Medytacja transcendentalna jest bardzo podobna do medytacji mantrą, ale oprócz powtarzania słów zawartych w mantrze, dodajemy świadome oddychanie, na które również poświęcamy swoją uwagę.

Focused meditation (skupienie)

Ten rodzaj medytacji polega na znalezieniu sobie odpowiedniej rzeczy, na której będziemy się skupiać, aby łatwiej pozbyć się napływających do naszej głowy myśli.

Najczęściej wykorzystuję się do tego celu nasz własny oddech, ale można też sobie coś wyobrażać.

Medytacja na stres

Redukcja stresu to najbardziej popularny powód, dla którego ludzie zaczynają sięgać po medytację.

Istnieje badanie, w którym wzięło udział ponad 3500 osób dorosłych i wykazało, że medytacja na prawdę potrafi pomóc osobie cierpiącej na problemy ze stresem (1).

Kolejne badania ponownie potwierdziły tę teorię i wykazały, że medytacja potrafi również wpływać na problemy zdrowotne, wynikające z długotrwałego zestresowania (12345).

Dlatego medytacja jest świetną, naturalną metodą radzenia sobie ze stresem i redukowania symptomów wynikających z ciągłego odczuwania niepokoju.

Medytacja na sen

Medytacja dobrze sprawdzi się na problemy ze snem, ponieważ jej założenie świetnie radzi sobie z problemem, który przede wszystkim nie pozwala nam na spokojny sen – natłok myśli.

Kolejną zaletą medytacji jest nauka rozluźnienia wszystkich mięśni, co przekłada się na oczekiwany przez nas efekt szybszego zaśnięcia.

Medytacja potrafi również obniżać poziom stresu, co pozwoli nam na szybsze zaśnięcie, kiedy jesteśmy po emocjonującym wydarzeniu, które wciąż rozpamiętujemy.

Badania potwierdzają, że osoby, które korzystają z medytacji, zasypiają o wiele szybciej i śpią o wiele dłużej niż osoby, które tego nie praktykują (1).

Medytacja uzdrawiająca

Medytacja potrafi uzdrawiać ludzkie ciało i jest to fakt, udowodniony naukowo, ale nie działa w taki sposób, jak się większości ludzi wydaję.

Nie jest to „magiczna pigułka”, po której zastosowaniu nasze objawy znikają, ale jest to metoda, która niweluję większość przyczyn, wywołujące choroby – m.in. stres.

Umiejętność panowania nad własnymi myślami, pozwala Ci nad trzymaniem w ryzach swojego ciała, co niweluję jego reakcję, niezgodne z zaistniałą sytuacją.

Medytacja ma naukowo potwierdzone, pozytywne działanie na proces m.in. zrywania z nałogami (np. paleniem papierosów), dzięki odpowiedniemu wyrobieniu w sobie samokontroli (1).

Dzięki medytacji, człowiek ma o wiele rzadziej oraz dowiaduję się, jak sobie poradzić z wszelkimi problemami o podłożu psychicznym (12).

Również dzięki medytacji, jesteśmy w stanie osiągać wyznaczone cele oraz lepiej dbać o swoją figurę, ponieważ kontrolując nasze ciało, nie pozwalamy na podświadome zmuszanie się do podjadania (1).

Medytacja na ból głowy i nie tylko

Medytacja ma również udowodniony wpływ na niwelowanie odczuwalnego bólu, którego siła jest przede wszystkim zależna od interpretacji naszego mózgu.

W tym badaniu osoby, które praktykowały medytację, wykazały aktywniejszy obszar mózgu, odpowiedzialny za kontrolowanie uczucia bólu, a sami badani potwierdzili, że odczuwają mniejszy ból niż osoby, które na co dzień nie praktykują tej metody (1).

Inne badania wykazało, że nie tylko zewnętrzny ból jesteśmy wstanie zmniejszyć przy użyciu medytacji, ale również wpływa ona m.in. na odczuwanie migreny (1).

Warto jednak mieć na uwadze fakt, że we wszystkich badaniach przeprowadzonych na medytacji, w kontekście jej wpływu na ból, wykazały, że osoby praktykujące tę technikę potrafią lepiej reagować na to uczucie, co nie zmienia faktu, że krzywda wykazuję tę samą szkodę, co u osoby niepraktykującej.

Medytacja poranna i wieczorna

Medytacja to o tyle uniwersalna technika, że możemy ją wykonywać gdzie chcemy i kiedy chcemy, a po wejściu na odpowiedni poziom, możemy wykorzystać do niej nawet 15 minutowe przerwy w pracy.

Nie bój się również korzystać z medytacji kilka razy w dniu, ponieważ po to ona jest, abyś mógł uspokoić myśli i wrócić na właściwy tor, optymalizując swoje życie.

Muzyka do medytacji

Tak na prawdę nie ma żadnych przeciwwskazań do wykorzystywania jakiejkolwiek muzyki, jakiej tylko się chce, ale ważne, aby pozwolił Ci ona osiągnąć pełną koncentrację.

Przede wszystkim poleca się różnego rodzaju odgłosy przyrody, które mają działać na człowieka odprężającego, ale niekoniecznie musi się to sprawdzić u każdego.

Wybierz taką piosenkę, jaka się tobie wydaje odpowiednia i nie patrz na innych i ich osobiste preferencję, ponieważ to ty masz znaleźć swój patent na medytację, a nie starać się kopiować 1:1.

Medytacja zen

Medytacja zen nie różni się niczym szczególnym od pozostałych medytacji, ponieważ polega na rozlużnieniu ciała i odrzuceniu wszystkich nachodzących nas myśli.

Zazwyczaj kojarzona jest ona z siedzeniem w pozycji lotosu i tak się ją najczęściej wykonuję.

Jednak nie oznacza to, że nie możemy siedzieć w bardziej „popularny” dla nas sposób – po turecku, ponieważ pozycja lotosu wywodzi się bardziej od tradycji i nie ma wpływu na efekt końcowy.

Medytacja prowadzona

Medytacja prowadzona to nic innego, jak zajęcia, w których zamiast samemu wsłuchiwać się w siebie i rozluźniać ciało, podążasz za głosem instruktora.

Osoba prowadząca po kolei mówi Ci, co dzieje się z twoim ciałem, a ty jak zahipnotyzowany robisz to, co czego on od Ciebie oczekuję.

Medytacja prowadzona to dobry sposób na początek, chociaż osobiście uważam, że nie sprawdzi się na dłuższą metę i preferuję od początku pracę samemu nad sobą i zaoszczędzenie pieniędzy.

Kurs medytacji – czy warto?

Czy warto iść na kurs medytacji? Moim zdaniem szkoda czasu i pieniędzy, ponieważ medytacja to proces, do którego trzeba dojść samemu, ucząc się odrzucać myśli, które cały czas atakują twój mózg.

Dlatego pójście na kurs nie sprawdzi się lepiej, niż nauka na własną rękę i ciągłe próby, aż do osiągnięcia zadowalającego poziomu samokontroli.

Podziel się z innymi!

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o