Motywacja

Motywacja – naukowe podejście do jej okiełznania

Motywacja to na prawdę potężne narzędzie, które potrafi wykrzesać z nas siły, o których nie mieliśmy pojęcia. Jednak wszystko, co dobre jest też ciężkie do uzyskania i nie inaczej jest tym razem. W tym artykule omówię bliżej zagadnienie motywacji oraz w jaki sposób wykorzystać jej zalety na dłużej.

Dlaczego potrzebujesz motywacji?

Motywacja jest najprostszym sposobem na rozpoczęcie działania w kierunku wyznaczonego celu. Jest tą iskrą w twoim umyślę, która pcha Cię ku zmianą pomimo niesprzyjających warunkom. Dlatego warto nauczyć się nią odpowiednio zarządzać, aby nie obudzić się za kilka lat ze świadomością, że straciło się ostatnie lata życia.

Rodzaje motywacji

Motywacja

Wyróżniamy dwa rodzaje motywacji – wewnętrzną oraz zewnętrzną, które z kolei bazują na odczuciach pozytywnych – takich, które sprawiają, że jesteśmy szczęśliwi na samą myśl o efekcie oraz negatywnych – takich, które zazwyczaj są przejawem naszej frustracji.

Motywacja wewnętrzna

Motywacja wewnętrzna wynika z naszej świadomej lub mniej świadomej chęci do osiągnięcia danego celu, wewnętrznego pragnienia. Jej celem jest zapewnienie szczęścia wynikającego z spełnienia najskrytszych potrzeb i to ona często bywa tym mistycznym „powołaniem życiowym”.

Motywacja zewnętrzna

Motywacja zewnętrzna chociaż podobnie do motywacji wewnętrznej ma za cel osiągnięcia spełnienia, to wyróżnia ją sam czynnik wywołujący. Ten rodzaj motywacji pochodzi z zewnętrznego środowiska i może nim być m.in. chęć uzyskania dóbr materialnych lub obawa przed ewentualną karą np: zwolnieniem z pracy.

Jak się zmotywować? (Nawet jeżeli Ci się nie chce)

Motywacja

Chociaż motywacja jest potężną bestią, to nie jest ona zbyt skora do częstej ingerencji w nasze życie. Warto więc wiedzieć w jaki sposób możemy sami stymulować nasz mózg, aby ten dał nam kopa do działania. W tym celu wymieniamy kilka narzędzi:

Muzyka

Muzyka jest jednym z najlepszych bodźców do stymulowania naszego mózgu i to nie tylko, jeżeli chodzi o motywowanie siebie. Jest to również opcja, którą najczęściej wykorzystujemy nieświadomie, np. podczas wysiłku fizycznego. Jaka muzyka nadaje się najlepiej do omawianego tematu? Tylko ty to wiesz. W teorii jakaś z bardziej „agresywnych”, ale każdy ma swoje uczucia związane z danymi piosenkami i to ty musisz znaleźć idealne utwory do stymulowania swojego ciała.

Kawa

Kawa poprzez swoje właściwości pobudzające oraz znieczulające, jest idealną substancją do stymulacji swojego organizmu na zasadzie podobnej do motywacji. W dodatku ma ona wiele prozdrowotnych zastosowań, co dokładniej opisuję w specjalnym wpisie poświęconym kawie.

Poziom testosteronu

Testosteron jest bardzo ciekawym hormonem w naszym organizmie, który odpowiada m.in. za naszą chęć do rywalizacji oraz walczenia o lepsze jutro. Dlatego warto zadbać, aby mieć go co najmniej na optymalnym poziomie, ponieważ jego obniżenie, często wiąże się z brakami chęci do życia. Na stronie w najbliższym czasie pojawi się artykuł, w którym wytłumaczę w jaki, naturalny sposób podnieść sobie testosteron.

Wyobraźnia – wspomnienia oraz narracja przyszłości

Właściwie to wyobraźnia działa na podobnej zasadzie jak muzyka – oddziałując na naszych zakotwiczonych emocjach. O ile w przypadku wspomnieć raczej łatwiej nam będzie o motywację bazującą na odczuciach negatywnych np. śmierci kogoś ważnego i próbie niezawiedzenia go, to narracja przyszłości jest już naszą dobrowolną adaptacją. Poprzez wyobrażanie sobie siebie oraz swojego szczęścia po osiągnięciu celu, otrzymujemy dodatkowy bodziec do dalszego działania i nie odpuszczania.

Wsparcie osoby, na której nam zależy

Informacja o tym, że jest nam trudno zawieść osoby, na którym nam zależy, jest już powszechna. Dlatego warto to wykorzystać w dążeniu do własnych celów. Chcesz motywacji? Pochwal się swojej najbliższej osobie o tym co zamierzasz zrobić. W najlepszym wypadku uzyskasz pozytywny odzew, a może i zmotywujesz ją do działania. W najgorszym? Twoja chęć udowodnienia jej, że się myli sprawi, że nie będziesz chciał przestań, bo w końcu ona nie może mieć racji, co nie?

Motywacja musi zostać przekuta w nawyk

Motywacja

Sama motywacja w sobie jest krótkotrwałym bodźcem, który pozwala nam wykonać ten pierwszy, mały krok ku zmianie na lepsze, ale to od nas zależy, co zrobimy z tym dalej. Dlatego motywacja musi zostać przekuta w nawyk. Jeżeli dzięki impulsowi pójdziesz na siłownię, musisz mieć siłę, aby dalej to kontynuować, aż wyrobisz sobie odpowiedni nawyk, który sprawi, że nie będziesz potrzebował motywacji do dalszej pracy nad sobą, stanie się to dla Ciebie rzeczą naturalną.

The Goldilocks Rule – Odpowiedni poziom wyzwania jest kluczem do pozostania zmotywowanym

Wyobraź sobie, że jesteś średnio zaawansowanym tenisistą, który ma za zadanie mierzyć się z czterolatkiem. Brzmi dość prosto? No i najprawdopodobniej takie by było, co po jakimś czasie sprawiłoby, że znudziłbyś się grą.

Teraz załóżmy, że twoim przeciwnikiem jest światowej klasy tenisista, który jeszcze nigdy nie przegrał żadnego pojedynku. Dostawanie oklepu nie brzmi zbyt zabawnie, co nie? No i za pewne, to samo byś stwierdził po chwili gry.

Dlatego tak ważne jest, żeby planując swój cel, wyznaczyć go na odpowiednim poziomie trudności. Nie może on być za łatwy, ale też zbyt trudny. Jego poziom musi rosnąć wraz z twoim rozwojem, dając Ci szanse zarówno na porażki, jak i zwycięstwa. To właśnie ten aspekt nieprzewidywalności i rywalizacji sprawia, że na dłużej pozostaniesz chętny do dalszego działania.

Naucz się mówić TAK wyzwaniom

Motywacja

U nas, ludzi już tak jest, że zazwyczaj najtrudniejszy jest pierwszy krok, a kiedy już zaczynamy to robić, to to kończymy. Dobrze to obrazują np. imprezy. Pewnie niejeden raz zdarzyło Ci się, że czym bliżej było godziny wyjścia na wspólną zabawę ze znajomymi, to tym bardziej nie chciało Ci się w niej brać udziału, ale kiedy już byłem w jej trakcie lub po, to byłeś wdzięczny sobie, że jednak zebrałeś się, aby tam pójść. Nie jest to odosobniony przypadek, ponieważ dotyczy to większości aspektów naszego życia. Dlatego warto być zawsze bardziej na tak niż na nie. Oczywiście z zachowaniem zdrowego rozsądku.

Motywacja – jak osiągnąć jej maksymalny poziom?

Według wielu badań kluczem do osiągnięcia maksymalnego poziomu motywacji, czyli tak zwanego przez sportowców „flow”, jest podążanie według The Goldilocks Rule.

Oczywiście nikt nam nie broni dostarczyć naszemu organizmowi jeszcze większego kopa, poprzez jednoczesne wypicie kawy oraz słuchania muzyki – co z resztą wiele osób praktykuję np. na siłowni.

Jednak tylko The Goldilocks Rule jest zasadą, która w jakże piękny sposób oddziałuję na ludzką psychikę i jej zaprogramowaną chęć do rywalizacji i bycia najlepszym.

Co zrobić, kiedy motywacja nie wystarcza?

W odpowiedzi na to pytanie nie będę przytaczał naukowo potwierdzonych rzeczy, ale odniosę się bardziej do własnego doświadczenia. Co zrobić, kiedy pomimo motywacji, twój mózg podpowiada Ci, że czujesz się zmęczony, jest zimno lub zaczniemy od jutra?

U mnie najlepiej sprawdza się metoda trzech sekund, która mówi, że trzeba zacząć robić daną czynność, zanim twój mózg zdąży Cię przekonać do podjęcia wygodniejszej decyzji. Tak jak pisałem wcześniej, ludzie już tak mają, że jak zaczną coś robić, to już głupio przestać, dlatego wykonaj ciężki, pierwszy krok, a po fakcie będziesz z siebie dumny.

Podsumowanie

Motywacja to potężne narzędzie, które warto umieć wykorzystywać do osiągania trudnych celów, ale jeszcze ważniejsze jest wyrobienie sobie odpowiedniego nawyku, który jak już zaczniemy, to nie pozwoli nam przestać. Niestety, a może i stesty, w naszym życiu jest tak, że na naprawdę wartościowe rzeczy trzeba ciężko zapracować.

Bibliografia:

  • „Motywacja, czyli co?” – Mateusz Grzesiak
  • „Motivation: The Scientific Guide on How to Get and Stay Motivated” – James Clear

Podziel się z innymi!

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o