Przerywany post

Przerywany post – Intermittent fasting. Co to?

Intermittent fasting, który często jest w Polsce tłumaczony na „przerywany post”, jest jedną z metod przyjmowania posiłków, która w swoim założeniu ma pomóc w przeprowadzeniu łatwiejszej oraz bardziej efektywnej redukcji. Czy na pewno tak to działa? Czy ten system jest tylko dla osób chcących stracić kilogramy? Tę i kilka równie ciekawych wątków postaram się rozwinąć w poniższym wpisie.

Przerywany post – na czym to ma polegać?

Chociaż wersji przerywanego postu jest pełno, to jego głównym założeniem jest spożywanie posiłku w trakcie wyznaczonego okna żywieniowego, co ma przynieść użytkownikowi szereg oczekiwanych korzyści. Ten system jest przede wszystkim polecany dla osób na redukcji, ponieważ pozwala efektywniej spalać tłuszcz i zwalczyć uczucie głodu.

Przerywany post – kto powinien się nim zainteresować?

Największą zaletą przerywanego postu jest mała ilość czasu poświęcona na samo jedzenie, co idealnie sprawdza się dla zabieganych osób oraz tych, którzy mają problem z zachowaniem restrykcyjnych zasad diety – mniej czasu na jedzenie -> mniej spożywanych kalorii -> chudniemy.

De facto na tym moglibyśmy skończyć temat zalet, ponieważ stosowanie okna żywieniowego nie daje nam żadnych znaczących benefitów. Jest to strategia, która może pomóc osobą, którym akurat będzie odpowiadać, ale nie jest magiczną receptą na poprawę naszej sylwetki.

Przerywany post – wady

W życiu już jest tak, że jak coś ma swoje zalety, to musi też mieć wady. Omawiany system jedzenia ma ich sporo, ale tak jak w przypadku pozytywnych aspektów, wszystko zależy od konkretnej jednostki i jej wymagań. Do najczęstszych wymienianych problemów z przerywanym postem zalicza się:

  • Mniejsza przyjemność z jedzenia
  • Nieoptymalne budowanie masy mięśniowej
  • Problemy z powrotem do normalnego trybu jedzenia
  • Brak potwierdzenia na skuteczniejsze chudnięcie względem tradycyjnej metody

Czy przerywany post pozwoli na zbudowanie masy mięśniowej?

Odpowiedź jest prosta. Jeżeli będzie odpowiednia nadwyżka kaloryczna oraz bodziec do wzrostu, to przerywany post pozwoli Ci na zbudowanie masy mięśniowej, tak jak i wszystkie inne „normalne” systemy żywieniowe.

Warto zaznaczyć, że o ile rozwiniesz swoją muskulaturę, to nie oznacza to, że będzie to najbardziej optymalny ze sposobów. Wiele badań wykazuję, że tradycyjne podejście z pięcioma posiłkami w ciągu dnia wykazuję bardziej efektywne rezultaty. Pytanie brzmi, czy wystarczająco lepsze, aby warto było zmuszać się do takiej restrykcji, ale to wątek na kolejny wpis.

W Jaki sposób stosować przerywany post?

Zasada stosowania przerywanego postu jest bardzo prosta. Musisz zmieścić całą swoją kalorykę wyznaczoną na dany okres w wyznaczonym czasie (do wyliczenia kalorii możesz użyć kalkulator kalorii).

Najbardziej popularne jest stosowanie postu przerywanego na przestrzeni jednego dnia, co zazwyczaj oznacza wyznaczenie sobie w ciągu dnia trzech godzin w trakcie, których spożywasz całe swoje zapotrzebowanie kaloryczne. W pozostałych 21 godzinach nie spożywasz żadnego prowiantu oraz kalorycznych napojów.

Przerywany post – podsumowanie

Chociaż nie jest niczym specjalnym, to przerywany post jest systemem, który na pewno wart jest wypróbowania, zwłaszcza, że większość z nas stosuję podobną strategię, nawet nie mając o tym pojęcia. Pamiętaj, że przed każdą zmianą nawyków żywieniowych, warto skontaktować się z obeznaną w temacie osobą, aby nie narobić sobie zbędnych kłopotów.

Źródła:

  • „Intermittent Fasting – Does it really work?!” – Layne Norton
  • „(IF) Intermittent Fasting pod lupą – [ Jacek Bilczyński ]” – Jacek Bilczyński
  • „Intermittent fasting – czy działa?” – Damian Parol

Podziel się z innymi!

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o