Testosteron – jak zmienić swoje życie na lepsze

Testosteron jest to hormon naturalnie występujący w ludzkim organizmie, który w mainstreamie jest uważany za hormon męski, co nie do końca jest prawdą, ponieważ występuję również u kobiet, tylko w mniejszym stężeniu.

Testosteron – jego funkcję w organizmie człowieka

Testosteron odpowiada przede wszystkim za rozwój męskich narządów płciowych i cech płciowych. Wytwarzany jest przez jądra i odpowiada m.in. za:

  • Zdrowie i samopoczucie
  • Przybieranie masy mięśniowej
  • Seksualność i funkcję reprodukcyjne

Korzyści z podniesionego poziomu testosteronu

  • Lepsze libido
  • Większa chęć do życia
  • Większa masa mięśniowa
  • Podejmowanie odważniejszych decyzji
  • Lepsze zdrowie fizyczne oraz psychiczne

Objawy obniżonego poziomu testosteronu

  • Cieńsze kości
  • Wahania nastroju
  • Gorsza samoocena
  • Mniejsze owłosienie
  • Mniejsza ilość energii
  • Przybieranie na wadze
  • Depresyjne samopoczucie
  • Zmniejszony popęd seksualny

Jak podnieść testosteron naturalnie

Trening oraz podnoszenie ciężarów

Trening to jedna z najbardziej efektywnych dróg do podniesienia testosteronu naturalnie. Wiele badań potwierdza bezpośrednie przełożenie wysiłku fizycznego na nasze hormony, a jeżeli chodzi o testosteron, to treningi sprawdzają się nawet lepiej niż utrata zbędnego tłuszczu.

Przede wszystkim warto zadbać o treningi z wykorzystaniem wolnych ciężarów, ale wysiłek fizyczny o podniesionym poziomie intensywności (np: HIIT), również sprawdzają się dobrze.

Obniż poziom stresu oraz kortyzolu

Stres i podwyższony poziom kortyzolu to najczęstszy przyczyny obniżonego poziomu testosteronu. Oprócz oczywistego unikania czynników, które powodują u nas niepowołaną reakcję, warto również zadbać o odpowiedni sen, zdrową dietę oraz wspomóc się Ashwagandhą i ASMR.

Wyjdź na słońce i zacznij suplementować witaminę D

Witamina D stała się jedną z najpopularniejszych witamin i nic w tym dziwnego, bo ma wiele przebadanych zastosowań, a w naszym regionie są bardzo małe szanse na odpowiednie jej dawkowanie, bez użycia suplementów. W zależności od organizmu i określonego celu, powinno się stosować około 3.000 IU.

Wspomóż się naturalnymi boosterami testosteronu

Nie wszystkie boostery testosteronów mają swoje naukowe potwierdzenie, ale na pewno warta uwagi jest Ashwagandha. Warto jest mieć na uwadze, że pomimo tego, że wiele badań potwierdza jej wpływ na testosteron, to osoby badane miały testosteron poniżej normy, więc nie jest powiedziane, że zadziała równie dobrze u osób, które mają ten poziom w normie.

Zejdź do odpowiedniego poziomu tłuszczu w organizmie

Zbyt duża ilość tłuszczu odłożonego w organizmie, jak również i jego zaniżony poziom, może wpłynąć negatywnie na testosteron. Każdy człowiek ma inny, zdrowy poziom tłuszczu, ale przyjmuje się, że 10-12%, to odpowiedni poziom dla mężczyzn – zarys mięśni brzucha.

Badania i rozszerzone opracowanie dostępne na stronie healthline.com

Podziel się z innymi!

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o