Witaminy

Witaminy – które warto brać, aby mieć efekty?

Pomimo powszechnego dostępu do informacji, witaminy pozostają w naszym kraju pewnego rodzaju magiczną substancją, o której wiemy tyle, że działa na nas pozytywnie. W tym artykule postaram się przybliżyć witaminy, które warto wprowadzić do swojego życia i których sam używam.

Witamina D zwana również witaminą D3

Witaminę D pozyskujemy naturalnie ze słońca, ale w naszym środowisku jest niemożliwe, aby w ten sposób sprostać wymaganiom naszego organizmu, dlatego jej suplementacja jest niezbędna i jest to jedyna witamina, którą osobiście stosuję cały czas.

Wśród wielu zalet możemy wymienić m.in.:

  • Poprawianie samopoczucia
  • Podnoszenie poziomu libido
  • Podnoszenie poziomu testosteronu
  • Poprawę funkcji rozpoznawczych oraz kondycję mózgu

Zalecane dawkowanie: Dzienna zalecana porcja to 400-800 IU, ale jest to zbyt mała dawka, aby osiągnąć oczekiwane rezultaty. Bezpieczna granica wynosi około 4 000 IU / dzień, ale liczne badania sugerują, że można stosować dawki sięgające 10 000 IU / dzień. Osobiście stosuję 2 000 – 4 000 IU.

Witamina C

Witaminę C możemy znaleźć w naturalnym środowisku, występującą m.in. w papryce, cytrynie oraz pomarańczy. Osobiście stosuję ją tylko w momentach, kiedy czuję, że zaczyna się okres podważonego ryzyka zachorowania oraz odczuwam pierwsze syndromy przeziębienia.

Wśród wielu zalet możemy wymienić m.in.:

  • Redukuję symptomy przeziębienia
  • Potrafi oddziaływać na kortyzol, co może przekładać się na poziom testosteronu

Zalecane dawkowanie: Dzienna zalecana porcja to 100 – 200mg, co jest dość proste do dostarczenia z diety. Dawki na poziomie 2 000mg są używane, aby wspomóc naszą odporność (dla sportowców). Warto również dodać, że testowane jest dawkowanie 5x dziennie po 2 000mg, aby pomóc zwalczyć chorobę, ale nie ma wystarczająco wiarygodnych badań, aby potwierdzić sens tej metody.

Witaminy K (zwłaszcza K2)

Witaminę K możemy znaleźć przede wszystkich w różnego rodzaju ciemnozielonych warzywach, zielonej herbacie oraz Natto, ale omawiana witamina K2 występuje przede wszystkim w produktach pochodzenia zwierzęcego, ponieważ jest rezultatem fermentacji bakterii.

Wśród wielu zalet możemy wymienić m.in.:

  • Wzmacnia kości
  • Poprawia zdrowie serce
  • Redukuję ryzyko wystąpienia raka (podobnie jak Ashwagandha)

Zalecane dawkowanie: Kupując zmieszaną witaminy K z D3, stosuję odpowiadającą porcję mojemu zapotrzebowaniu na D3 . Warto również pamiętać, że organizm może zamienić witaminę K1 w K2. Jest to o tyle istotne, że łatwiej jest dostarczyć tę pierwszą.

Jak kupić witaminy, aby nie przepłacić?

Osobiście przy wyborze witamin sugeruję się ceną oraz badaniami. Liczy się dla mnie, aby koszt był jak najniższa, bo jednak większość witamin przyjmuję się codziennie. Również bardzo ważne, aby zawsze upewnić się, czy produkt ma odpowiednie certyfikaty, które potwierdzą jakość.

Podziel się z innymi!

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o