Arjenworld > Siłownia > 10000 Kroków Dziennie – ile to Kilometrów i Spalonych Kalorii?

Ile razy w swoim życiu słyszałeś o tych słynnych 10000 kroków dziennie, które na samą myśl sprawiają, że zaczynasz tracić tkankę tłuszczową, a pobliscy reprezentanci płci przeciwnej prześcigają się w walce o Twoją atencję?

Zastanawiałeś się kiedyś, co jest powodem tak dużej popularności tego systemu?

Czy 10000 kroków dziennie na prawdę działa i ma jakiekolwiek pozytywny wpływ na organizm człowieka, a może to kolejny marketingowy scam?

W tym temacie porozmawiamy sobie trochę więcej na ten temat, omawiając kwestię wpływu systemu 10000 kroków dziennie na organizm oraz odpowiemy sobie na dwa najważniejsze pytanie – ile to kilometrów i spalonych kalorii?

Co to jest i na czym polega system 10000 kroków dziennie?

10000 kroków dziennie - ile to kilometrów i spalonych kalorii?
10000 kroków dziennie – ile to kilometrów i spalonych kalorii?

System 10000 kroków dziennie to narzędzie, które ma nas zmusić do nieświadomego szukania dodatkowego wysiłku, co przyczynia się do zwiększenia dziennego zapotrzebowania kalorycznego, tym samym zwiększają prawdopodobieństwo na to, że nie damy radę go przejeść tj. zaczniemy chudnąć.

Tego typu rozwiązanie do odniesienia sukcesu musi spełniać kilka kryteriów, wśród których przede wszystkim trzeba zwrócić uwagę na ilość kroków, która nie może być za duża, a jednocześnie na tyle duża, aby potencjalnie wywołać deficyt kaloryczny.

Ze względu na specyfikę ludzkiego organizmu, możemy nie zauważyć zmiany w wadze dopóki nie osiągniemy odpowiedniego deficytu kalorycznego, który dla większości osób powinien być na poziomie około -500kcal – co jest dość ciekawym zbiegiem okoliczności, o którym w dalszej części.

Kolejnym ważnym aspektem jest krzykliwa nazwa.

Już tak jest, że nasze społeczeństwo lubi liczby: 5, 10, 15…, więc naturalnie jest kierowanie się w ich stronę, ale 5000 to mniej więcej ilość, którą większość z nas osiąga, a wartość 15000 wydaje się „potężna” i nieosiągalna.

Pozostaje nam nasze tytułowe 10000, które w rzeczywistości nie robi praktycznie żadnej różnicy względem 9500 – o czym dowiesz się w sekcji kalorie – ale brzmi i wygląda o wiele lepiej, czemu raczej nikt nie powinien zaprzeczać.

10000 kroków dziennie dla zdrowia

10000 kroków dziennie - ile to kilometrów i spalonych kalorii?
10000 kroków dziennie – ile to kilometrów i spalonych kalorii?

System 10000 kroków dziennie jest często promowany pod hasłami typu „10000 kroków dziennie dla zdrowia”, ale ile w tym prawdy?

Bezpośrednio 10000 kroków dziennie nie wpływa na nic więcej, niż poprawienie wytrzymałości nasze organizmu, o ile jest on w tragicznej formie – 10000 kroków dziennie robi na nim wrażenie.

Poza tym 10000 kroków dziennie przyczynie się pośrednio do wspomnianego deficytu kalorycznego, który wpływa na utratę zbędnej tkanki tłuszczowej, a co za tym idzie, uniknięcia chorób związanych z jej podwyższonym poziomem.

Jednak sam w sobie system 10000 kroków nie jest żadnym magicznym sposobem na poprawę zdrowia organizmu, a wszystko kręci się wokół nieliczonych kalorii.

Jeżeli będziemy jeść większą ilość pożywienia, bo w końcu „wykonaliśmy 10000 kroków dziennie, to się należy”, nie zauważysz żadnej poprawy.

10000 kroków dziennie – ile to kilometrów?

10000 kroków dziennie - ile to kilometrów i spalonych kalorii?
10000 kroków dziennie – ile to kilometrów i spalonych kalorii?

Trudno jest jednoznacznie określić, ile kilometrów dziennie da się przejść, wykonując 10000 kroków, ponieważ każdy z nas ma inny wymiary ciała, co znacznie wpływa na ostateczne wyniki liczenia.

Jako wartość średnią dla ilości kilometrów, którą przejdziesz, wykonując 10000 kroków dziennie, proponuję przyjąć wartość 8 kilometrów.

Jest to prawdopodobnie najbardziej zbliżona liczba do tego, co rzeczywiście osiągniesz, ale dla lepszej precyzyjności, warto przejść np. 500m i sprawdzić, ile kroków w tym czasie zostało wykonane, co pozwoli oszacować dokładny wynik.

Ile kalorii spala 10000 kalorii dziennie?

10000 kroków dziennie - ile to kilometrów i spalonych kalorii?
10000 kroków dziennie – ile to kilometrów i spalonych kalorii?

Spalanie kalorii w trakcie wykonywania 10000 kroków dziennie jest bezpośrednio zależne od tego, ile kilometrów przejdziemy oraz wagi naszego ciała.

W innym wpisie omówiłem, że w trakcie biegania – 8km/h, osoba o wadze 70kg – jesteśmy uzyskać wynik na poziomie prawie 600kcal/h.

Przyjmując, że wykonujemy wspomniane wcześniej 8 kilometrów dziennie i mamy około 70kg, możemy założyć, że chodząc spalimy około 500 kcal – wartość zaniżona ze względu na mniejszą intensywność niż w badaniu.

Oznacza to, że jeżeli utrzymamy obecną podaż kalorii oraz dołożymy omawiane 10000 kroków dziennie, możemy liczyć na spadek wagi nawet o 0.45kg tygodniowo.

Czy 10000 kroków dziennie sprawi, że schudniesz?

10000 kroków dziennie – ile to kilometrów i spalonych kalorii?
10000 kroków dziennie – ile to kilometrów i spalonych kalorii?

10000 kroków dziennie może sprawić, że schudniesz, o ile będziesz jeść mniejszą lub podobną ilość pożywienia oraz wytworzony w ten sposób deficyt kaloryczny będzie wystarczający do wywołania zmiany wagi.

Poza tym 10000 kroków dziennie to słabe narzędzie do redukowania i bardzo ograniczone, więc lepiej trzymać się liczenia kalorii i traktować ten system jako dodatkową formę aktywności fizycznej.

Jak kontrolować sporadyczne 10000 kroków dziennie w diecie?

10000 kroków dziennie – ile to kilometrów i spalonych kalorii?
10000 kroków dziennie – ile to kilometrów i spalonych kalorii?

Do kontrolowania kalorii polecam aplikację „Juicify.app”, która pozwala nam ustawić cel sylwetkowy, a następnie na podstawie spożywanych produktów oraz notowanej wagi, prowadzi nas do jego osiągnięcia.

Aplikacja ta jest o tyle użyteczna, że bez problemów można w niej notować tego typu sporadyczne aktywności, a wbudowany trener personalny będzie potrafił je odpowiednio zinterpretować i prawidłowo oszacować kalorię.

Author

Za darmo dziele się wiedzą, za którą ludzie trzepią dużą kasę. Od 2012 zafascynowany sposobami na osiąganie maksimum z organizmu, przy okazji nie męcząc się zbytnio.

Strona wykorzystuje pliki Cookies do prawidłowego funkcjonowania: Polityka prywatności, RODO, Regulamin serwisu
This is default text for notification bar