Subscribe Now

Trending News

Korzystając ze strony, godzisz się na wykorzystywanie Cookies
07 Lip 2020

Blog Post

Co jeść przed i po treningu, aby zmaksymalizować efekty?
banan przed czy po treningu
Odżywianie

Co jeść przed i po treningu, aby zmaksymalizować efekty? 

Wszyscy wielokrotnie słyszeliśmy, jak ważną rolę w budowie sylwetki stanowi dieta, ale czy na pewno wiesz, co jeść przed i po treningu, aby zmaksymalizować efekty i cały wysiłek włożony w przerzucanie ciężarów nie poszedł na marne?

W tym artykule odpowiemy sobie nie tylko na to, co warto jeść przed i po treningu, ale poruszymy również bardzo popularny mit okna około treningowego oraz katabolizmu mięśniowego, wynikającego z braku podaży odpowiedniej ilości białka.

Zanim jednak zaczniemy, pamiętaj, że najważniejszą rolę odgrywa twoja dzienna podaż kalorii oraz białka, a wszystkie pozostałe aspekty, takie jak czas spożycia posiłku po treningu, to sama wisienka na torcie, która może pomóc, ale będzie miała marginalny wpływ na efekt końcowy.

Co jeść przed treningiem?

Pomimo tego, że logiczne wydaje się, że spożycie odpowiedniego posiłku przed treningiem wpłynie na poprawę możliwości, to nie do końca odnajdujemy potwierdzenie tej tezy w badaniach. Oczywiście możemy znaleźć informację, które potwierdzają taki efekt, ale wynikiem badań jest stwierdzenie, że “posiłek przed treningiem nie zaszkodzi”, a nie, że “pomoże” (1).

Dlatego najlepszym podejściem do tego, co jeść przed treningiem przez osobę nie startującą w zawodach, jest podążanie według własnej preferencji – jeżeli czujesz, że zjedzenie pączka na 30 minut przed treningiem sprawia, że wyciskasz 5kg więcej i nie masz ku temu żadnych przeciwwskazań, to rób to nadal. Większą rolę odegra tutaj sama psychika, ale liczy się efekt.

Podobnie ma się to w przypadku preferowanego treningu na czczo – jeżeli lepiej Ci się trenuje nie jedząc nic przed treningiem, bo w innym przypadku czujesz się niekomfortowo, to po prostu nie jedz. Ewentualna różnica wynikająca ze spożywania jedzenie przed treningiem nie jest warta tego, aby zmieniać swoje preferencje żywieniowe i gonić się na dyskomfort.

Co jeść po treningu?

Inną kwestię stanowi to, co jeść po treningu. Pomimo tego, że nie zjedzenie niczego po treningu nie sprawi, że pójdzie on na marne, a nasze mięśnie zamiast rozbudowywać się, ulegną sławnemu katabolizmowi, to warto spożyć posiłek zawierający około 40g białka.

Na koniec dnia to i tak najważniejszym aspektem będzie ilość spożytych kalorii oraz białka, ale rozłożenie białka na mniejsze porcję, zawierające około 40g tego makroskładnika, może przyczynić się do lepszego wzrostu naszej masy mięśniowej, o czym pisałem tutaj.

Warto również przytoczyć popularne w latach 90’tych okno po treningowe, które według różnych informacji miało trwać około 30 minut po zakończeniu treningu, w trakcie, którego należało dostarczyć organizmowi pożywienie, które bezpośrednio szło w mięśnie.

Oczywiście coś takiego nie istnieje (właściwie to istnieje, ale jest kwestią indywidualną i trwa około 24-48h po zakończonym treningu, więc uznajmy, że w rzeczywistości można byłoby fakt jego istnienia pominąć) i bardzo prawdopodobne, że do odbudowy mięśni po treningu, twój organizm wykorzysta pożywienie, ale dostarczone nawet kilka dni wcześniej.

Banan przed czy po treningu?

Na koniec jeszcze chciałem poruszyć sprawę, która od lat nie pozwala spać ludziom z kulturystycznych forów, a mianowicie, czy banan powinien byś spożywany przed treningiem czy po treningu i czy w ogóle jest sens włączać go do codziennego menu?

Niezależnie, czy banan zostanie spożyty przed treningiem czy po nim to nie będzie miał on żadnego magicznego wpływu na efekt końcowy budowania twojej sylwetki. Ze względu na to, że jest to owoc, to warto włączyć go do swojego menu, ale pamiętając o tym, że jest on dość kaloryczny i mało zapychający, więc raczej jest to opcja dla osób z dużą ilością kalorii.

Podsumowanie

To, co jeść przed i po treningu to sprawa subiektywna i nie warta większego rozważania. Jeżeli jesteś osobą, która zamierza startować w zawodach, bardzo prawdopodobne, że odpowiednio zaplanowane żywienie około treningowe może przełożyć się na efekty, ale nie musi.

Dlatego najlepszym rozwiązaniem pozostaje jedzenie w sposób, który Ci odpowiada i dbanie o odpowiednią podaż kalorii oraz białka w trakcie całego dnia, a nie tylko w kwestii kilku godzin.

Related posts

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Cieszę się, że tu jesteś!

Chcesz być pierwszym, który zobaczy nowe materiały?

Podaj swojego emaila, a wyśle Ci powiadomienie za każdym razem, kiedy dodam nowy artykuł.

Dziękuję za zaufanie!

Dziękuję za zaufanie!

Obiecuję, że nie będzie spamowania! Jakość przede wszystkim.

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x