Arjenworld > Trening > Ćwiczenia na Garbienie się Dające +319% Efektów + w domu

Zmęczony szukaniem ćwiczenia na garbienie się, które możesz wykonywać zarówno w domu jak i siłowni oraz zagwarantuje Ci szybkie efekty? W tym artykule dowiesz się wszystkiego co jest Ci potrzebne do optymalnego rozbudowania tej części sylwetki.

Jednak żeby nie było to takie puste „rób te ćwiczenia na garbienie się, a na pewno będziesz mieć efekty”, to powiemy sobie, co nauka podpowiada nam w temacie najlepszych ćwiczeń na rozbudowanie całej tej strefy sylwetki.

Dlatego w dalszej części wpisu będę omawiał najlepsze ćwiczenia na garbienie się, a następnie porozmawiamy o alternatywach, które pozwolą Ci na ich zaangażowanie, bez potrzeby posiadania specjalistycznego sprzętu.

Dodatkowo poruszymy temat optymalnej diety do budowania masy mięśniowej, dzięki czemu będzie to artykuł po przeczytaniu, którego będziesz miał pewność, że każdy kolejny dzień zbliży Cię do celu.

Jeszcze zanim zaczniemy, to warto podkreślić, że omawiane ćwiczenia na garbienie się sprawdzą się świetnie zarówno u mężczyzn jak i kobiet, ponieważ obie płcie potrzebują podobnego bodźca, aby optymalnie rozbudowywać tę partię.

Jak ćwiczyć, aby osiągnąć cel?

Ćwiczenia na Garbienie się Dające +319% Efektów + w domu z hantlami dla kobiet oraz mężczyzn
Ćwiczenia na Garbienie się Dające +319% Efektów + w domu z hantlami dla kobiet oraz mężczyzn

Aby szybko rozwijać mięśnie, musimy zadbać o dwa najważniejsze aspekty kształtowania sylwetki - bodziec do wzrostu, czyli odpowiednie ćwiczenia - w tym przypadku na garbienie się - oraz materiał do nadbudowywania włókien mięśniowych, czyli nic innego jak makroskładniki.

Dlatego pomimo tego, że połowa tego artykułu jest poświęcona wyborze optymalnych ćwiczeń na garbienie się, to musimy zacząć od wyjaśnienia diety oraz sposobu, w jaki ją utrzymywać, bez niszczenia sobie życia.

Jak ćwiczyć, aby osiągnąć cel:

  1. Wylicz zapotrzebowanie kaloryczne
  2. Zdecyduj o rodzaju diety
  3. Zadbaj o makroskładniki
  4. Wykonuj najlepsze ćwiczenia na garbienie się
  5. Trenuj odpowiednio często
  6. Reaguj na zmiany, ale nie wpadaj w panikę

1. Wylicz zapotrzebowanie kaloryczne

Ćwiczenia na Garbienie się Dające +319% Efektów + w domu z hantlami dla kobiet oraz mężczyzn
Ćwiczenia na Garbienie się Dające +319% Efektów + w domu z hantlami dla kobiet oraz mężczyzn

Najważniejszym elementem każdej diety jest poznanie swojego zapotrzebowania kalorycznego, czyli ilości energii, którą potrzebuje nasz organizm, aby móc zapewnić poprawne funkcjonowanie.

Zapotrzebowanie kaloryczne (zero kaloryczne) możemy poznać na wiele sposobów, ale my wykorzystamy dokładny kalkulator kalorii, który jest dostępny tutaj.

W kalkulatorze musimy podać podstawowe informację na temat swojej sylwetki, w tym m.in.: wiek, wzrost, wagę oraz poziom aktywności fizycznej.

W przypadku celu sylwetkowego wybieramy "utrzymanie wagi"

Aby było łatwiej zrozumieć Ci kolejne kroki, weźmy sobie za przykład bohaterkę o następujących cechach sylwetki:

  • Kobieta
  • 170cm
  • 65kg
  • 25lat
  • Mała aktywność

Po podłożeniu tych danych do wspomnianego wcześniej kalkulatora, otrzymujemy zapotrzebowanie kaloryczne wynoszące: 1963kcal / dzień.

2. Wybierz odpowiedni rodzaj diety

Ćwiczenia na Garbienie się Dające +319% Efektów + w domu z hantlami dla kobiet oraz mężczyzn
Ćwiczenia na Garbienie się Dające +319% Efektów + w domu z hantlami dla kobiet oraz mężczyzn

Kiedy wiemy, już jakie jest nasze podstawowe zapotrzebowanie kaloryczne, możemy zdecydować, który typ diety będzie dla nas odpowiedni.

Przede wszystkim na pewno odrzucamy typową dietę odchudzającą, ponieważ pomimo tego, że nasz organizm nie potrzebuje surplusu kalorycznego, aby budować masę mięśniową, to znacznie on ułatwia cały proces.

Dlatego możemy zdecydować się na typową dietę pod masę mięśniową, czyli zawierającą wspomnianą nadwyżkę kaloryczne, ale gwarantującą nam przyrost tkanki tłuszczowej lub rekompozycje sylwetki, która w teorii powinna dać nam mniejszą ilość mięśnia, ale praktycznie możemy jeszcze obniżyć ilość tłuszczu.

Powiedzmy, że nasz bohater jest początkującym, który chce zmaksymalizować przyrost masy mięśniowej i nie boi się dodatkowej tkanki tłuszczowej, a nawet uważa ją za coś, co może poprawić wygląd jego sylwetki, więc wybiera masę.

W przypadku budowania masy mięśniowej stara szkoła kulturystyki zaleca nadwyżkę kaloryczną na poziomie +500 kcal dla mężczyzny oraz +300 kcal dla kobiety, ale najnowsze badania sugerują, że jest to za dużo.

Tak jak wspomniałem wcześniej, nasz organizm nie potrzebuje surplusu kalorycznego, aby budować mięśnie, więc raczej powinien on być symboliczny.

Ze względu na to, że praktycznie codziennie pojawiają się dokładniejsze badania na ten temat, jeżeli będziesz zainteresowany "obecnym" stanem rzeczy, polecam Ci sprawdzić ten wpis - budowanie masy mięśniowej - a my załóżmy, że nasz bohater preferuje starą szkołę, więc dodajmy mu +300kcal.

3. Wybieraj odpowiednie produkty

Ćwiczenia na Garbienie się Dające +319% Efektów + w domu z hantlami dla kobiet oraz mężczyzn
Ćwiczenia na Garbienie się Dające +319% Efektów + w domu z hantlami dla kobiet oraz mężczyzn

Kalorie czyli inaczej energia, która znajduje się w każdym produkcie spożywczym, jest rozbijana na makroskładniki - białko, węglowodany i tłuszcze.

Ale spokojnie, to wcale nie jest skomplikowane!

Każdy makroskładnik jest dla naszego organizmu niezbędny, więc warto wybierać produkty spożywcze w taki sposób, aby dostarczyć mu ich odpowiednią ilość.

Co znaczy odpowiednia ilość?

Tłuszcze powinny stanowić około 25% dzienne zapotrzebowania, co dla naszego przykładu oznacza +/- 2260kcal / 4 = 565kcal z tłuszczów.

1g tłuszczu ma 9 kcal, więc codziennie potrzebujemy około (565 / 9) 63g.

Następnie warto zadbać o białko, które może znacznie przyśpieszyć budowanie masy mięśniowej oraz regeneracje naszego organizmu.

1 g białka to 4kcal i zaleca się około 2g białka na kg masy ciała u osób aktywnych, więcej na ten temat znajdziesz tutaj - ile gram białka dziennie?

W przypadku naszej postaci będzie to 65 kg * 2 = 130g białka dziennie.

Pozostałe 1173 kcal (2260 wszystko - 467 tłuszcze - 520 białko) przeznaczamy na ostatni makroskładnik - węglowodany - który przeliczamy tak samo jak białko - 1g = 4kcal, więc otrzymujemy około 293g.

Makroskładniki: Białko: 130g, Węglowodany 293g, tłuszcze 63g.

Czy musimy dbać o makroskładniki?

Warto, ale jeżeli skupisz się tylko na odpowiedniej ilości kalorii oraz białka, to będzie ok. Na co dzień też nie liczymy dokładnie naszych makroskładników, więc chociaż warto, to nie jest to niezbędne do progresowania.

Czy muszę coś konkretnie jeść?

Nie, możesz jeść cokolwiek chcesz, ale pamiętając o nie przejadaniu kalorii oraz uzyskiwaniu odpowiedniego poziomu białka. Ja na to lubię mówić "leniwe liczenie kalorii" i ta strategia na pewno działa, pozwalając zachować "normalne" życie.

4. Jakie ćwiczenia na garbienie się?

Ćwiczenia na Garbienie się Dające +319% Efektów + w domu z hantlami dla kobiet oraz mężczyzn
Ćwiczenia na Garbienie się Dające +319% Efektów + w domu z hantlami dla kobiet oraz mężczyzn

Sprawę diety mamy już załatwioną, więc pozostaje nam omówić ćwiczenia na garbienie się, które będą bodźcem dla organizmu do rozwoju masy mięśniowej i poprawy postury, więc stanowią niezbędny element układanki.

Nasz problem w posturze sylwetki bierze się z dysproporcji w sile mięśni, gdzie tylne mięśnie sylwetki są znacznie słabsze od tych znajdujących się z przodu.

Sprawia to, że w trakcie pasywnej pracy, wymuszają one na sylwetce "nieestetyczną" pozycję, co my określamy jako "Wdowi garb", "Okrągłe plecy" lub "wada postawy".

Ćwiczenia na Garbienie się Dające +319% Efektów + w domu z hantlami dla kobiet oraz mężczyzn
Ćwiczenia na Garbienie się Dające +319% Efektów + w domu z hantlami dla kobiet oraz mężczyzn

Więc, aby pozbyć się problemu z złą posturą, musimy zadbać o wzmocnienie następujących mięśni:

  • Mięsień czworoboczny (dolna część)
  • Zginacze głębokie szyi
  • Pośladki

W praktyce oznacza to, że powinniśmy poświęcić części objętości treningowej z klatki piersiowej i mięśni jej asystujących, aby skupić się na wykonywaniu ćwiczeń wielostawowych na nogi oraz plecy, które pomogą nam rozwinąć wspomniane wcześniej grupy mięśniowe oraz wzmocnić pozostałe, "niewidoczne" mięśnie.

Poza tym warto posiadać w planie pozycję, które będą bezpośrednio angażować nasze słabe partię, dzięki czemu będziemy mieć pewność uzyskanie progresu.

Jakie są najlepsze ćwiczenia na garbienie się?

Ćwiczenia na Garbienie się Dające +319% Efektów + w domu z hantlami dla kobiet oraz mężczyzn
Ćwiczenia na Garbienie się Dające +319% Efektów + w domu z hantlami dla kobiet oraz mężczyzn

Wybierając najlepsze ćwiczenia na garbienie się, możemy pomóc sobie, wykorzystując badania EMG, których zadaniem jest sprawdzanie zaangażowanie poszczególnych mięśni w trakcie wykonywania popularnych ćwiczeń.

Jednak ze względu na to, że wszystkie wspomniane partię mięśniowe zostały już przeze mnie dokładne omówione w wcześniejszych wpisach, my tylko sobie powtórzymy wiedzę w nich zawartą, a jeżeli potrzebujesz badań oraz wykresów, to znajdziesz je pod poniższymi linkami:

Ćwiczenia na pośladki:

  • Squat
  • Hip thrust

Ćwiczenia na mięsień czworoboczny:

  • Machine reverse fly 120°
  • DB reverse fly 120°
  • Dumbbell row
  • Barbell row

Generalnie każde przyciągane z kątem >90°.

Ćwiczenia na zginacze głębokie szyi:

  • Neck curl
  • Wall Slides With Chin Nod

Najlepsze ćwiczenia na garbienie się:

  • Squat
  • Hip thrust
  • Machine reverse fly 120°
  • Barbell row
  • Neck curl

1. Squat

Ćwiczenia na Garbienie się Dające +319% Efektów + w domu z hantlami dla kobiet oraz mężczyzn
Ćwiczenia na Garbienie się Dające +319% Efektów + w domu z hantlami dla kobiet oraz mężczyzn

2. Hip thrust

Ćwiczenia na Garbienie się Dające +319% Efektów + w domu z hantlami dla kobiet oraz mężczyzn
Ćwiczenia na Garbienie się Dające +319% Efektów + w domu z hantlami dla kobiet oraz mężczyzn

3. Machine reverse fly 120°

Ćwiczenia na Garbienie się Dające +319% Efektów + w domu z hantlami dla kobiet oraz mężczyzn
Ćwiczenia na Garbienie się Dające +319% Efektów + w domu z hantlami dla kobiet oraz mężczyzn

4. Barbell row

Ćwiczenia na Garbienie się Dające +319% Efektów + w domu z hantlami dla kobiet oraz mężczyzn
Ćwiczenia na Garbienie się Dające +319% Efektów + w domu z hantlami dla kobiet oraz mężczyzn

5. Neck curl

Ćwiczenia na Garbienie się Dające +319% Efektów + w domu z hantlami dla kobiet oraz mężczyzn
Ćwiczenia na Garbienie się Dające +319% Efektów + w domu z hantlami dla kobiet oraz mężczyzn

Idealny trening na garbienie się

Ćwiczenia na Garbienie się Dające +319% Efektów + w domu z hantlami dla kobiet oraz mężczyzn
Ćwiczenia na Garbienie się Dające +319% Efektów + w domu z hantlami dla kobiet oraz mężczyzn

Nie jest żadnym zaskoczeniem, że idealny trening na garbienie się będzie zakładał wykorzystanie wcześniej omówionych, najlepszych ćwiczeń na garbienie się, z zachowaniem odpowiedniej objętości treningowej.

Idealny trening na garbienie się:

  1. Squat
  2. Barbell row
  3. Machine reverse fly 120°
  4. Neck curl

Najlepsze trening na garbienie się w domu:

  1. Squat => z hantlami
  2. Hip thrust => z hantlami
  3. Barbell row => z hantlami
  4. Machine reverse fly 120° => z hantlami
  5. Neck curl

Taki trening powinien sprawdzić się świetnie do rozbudowywania masy mięśniowej w interesującej nas części sylwetki, ale jest typowym "old schoolowym" podejściem, które działa, ale w świetle obecnych badań jest dalekie od bycia optymalnym.

Czego w tym treningu brakuje?

Przede wszystkim brakuje nam optymalnego wykorzystania objętości treningowej, o czym więcej możesz przeczytać tutaj - Objętość treningowa, czyli dlaczego trenujesz jak G*WNO - oraz manipulacji ilością powtórzeń, co pozwala nam lepiej zaangażować poszczególne włókna mięśniowe - Ile Serii i Powtórzeń na Masę, Rzeźbę i Redukcje? Wpis, który Zmieni Twoje Spojrzenie.

To właśnie objętością treningową oraz odpowiednią mainpulacją ilością powtórzeń różni się dobry plan treningowego od tego, który jest Ci w stanie rozpisać każda osoba, która była dwa razy na siłowni i zna podstawowe ćwiczenia.

Co jeszcze warto włączyć do treningu?

Wszystkie wymienione wcześniej rzeczy to podstawa dobrego treningu, ale poza nimi warto rozważyć wprowadzenie następujących technik:

5. Jak często wykonywać ćwiczenia na garbienie się?

Ćwiczenia na Garbienie się Dające +319% Efektów + w domu z hantlami dla kobiet oraz mężczyzn
Ćwiczenia na Garbienie się Dające +319% Efektów + w domu z hantlami dla kobiet oraz mężczyzn

Chociaż mogłoby Ci się wydawać, że masz już wszystkie informację na temat tego, jak optymalnie budować interesującą nas strefe ciała, to pozostaje nam jeszcze jedna kwestia, czyli optymalizacja objętości i częstotliwości treningowej.

Ze względu na to, że ten temat jest bardzo istotny i dość rozległy, polecam Ci sprawdzić ten wpis - Objętość treningowa, czyli czemu trenujesz jak G*WNO - gdzie wszystko jest przeanalizowane i aktualizowane na bieżąco.

Jednak ty musisz wiedzieć jedną rzecz, powinieneś wykonywać garbienie się, co najmniej 3 razy w tygodniu, starając się zachowywać około 48h odpoczynku, aby mięsnie miały czas na odpowiednią regenerację.

Decydując się na taką częstotliwość, powinniśmy zakładać maksymalnie 9 serii na daną grupę mięśniową w jednej jednostce treningowej.

Dla większości z nas 20 serii na partię mięsniową w skali tygodnia to maksymalna wartość. Większa ilość może nawet doprowadzić do pogorszenia efektów.

W przyszłości lepszym podejściem może okazać się trenowanie codziennie, ale z zachowaniem odpowiedniej objętości treningowej, o czym spekuluje w wspomnianym wcześniej wpisie o objętości treningowej.

6. Reaguj na zmiany, ale nie wpadaj w panikę

Ćwiczenia na Garbienie się Dające +319% Efektów + w domu z hantlami dla kobiet oraz mężczyzn
Ćwiczenia na Garbienie się Dające +319% Efektów + w domu z hantlami dla kobiet oraz mężczyzn

Jak mogłeś zauważyć, wzory na podstawowe zapotrzebowanie kaloryczne wykorzystują obecną wagę, więc wraz z jej zmianą, będzie również zmieniać się zapotrzebowanie kaloryczne, co niestety trzeba uwzględniać.

Najłatwiejszą drogą do tego jest skorzystanie z DARMOWEGO personalnego trenera – Juicify.app, w którym ustawiamy swój cel, notujemy spożywane produkty oraz wagę, a aplikacja sama pilnuje wszystkich pozostałych szczegółów.

Inna opcja to po prostu samodzielne notowanie wspomnianych danych, a następnie na podstawie różnicy pomiędzy oczekiwanym efektem, a uzyskanym, odpowiednie modyfikowanie spożywanych kalorii.

Podsumowanie

Ćwiczenia na Garbienie się Dające +319% Efektów + w domu z hantlami dla kobiet oraz mężczyzn
Ćwiczenia na Garbienie się Dające +319% Efektów + w domu z hantlami dla kobiet oraz mężczyzn

Chociaż jesteśmy w stanie wyłonić ćwiczenia na garbienie się, które powinny u większości osób zagwarantować najlepsze przyrosty masy mięśniowej tej części ciała, to warto również zadbać o pozostałe aspekty budowania sylwetki.

Jeżeli nigdy nie byłeś fanem dbania o dietę, to chociaż dostarczaj organizmowi odpowiednią ilość białka, co zwiększy przyrosty masy mięśniowej.

Najlepsze ćwiczenia na garbienie się:

  • Squat
  • Hip thrust
  • Machine reverse fly 120°
  • Barbell row
  • Neck curl

Idealny trening na garbienie się:

  1. Squat
  2. Hip thrust
  3. Barbell row
  4. Machine reverse fly 120°
  5. Neck curl

Idealny trening na garbienie się w domu:

  1. Squat => z hantlami
  2. Hip thrust => z hantlami
  3. Barbell row => z hantlami
  4. Machine reverse fly 120° => z hantlami
  5. Neck curl
Author

Hobbysta kształtowania ciała, który pokazuje jak można żyć normalnie i wciąż osiągnąć wymarzoną sylwetkę.