Efekt jojo – co to jest i jak sprawia, że znowu jesteś gruby?

Efekt jojo

Co to jest efekt jojo? Efekt jojo to sytuacja, w której po zakończeniu diety odchudzającej, dochodzi do ponownego przybrania wagi, co często nie tylko kończy się powrotem do punktu początkowego, ale zyskaniem większej masy tłuszczowej, niż miało się na początku rozpoczęcia swojej przygody z walką o lepszą sylwetkę – tym samym naśladując tytułowe Jojo.

Efekt jojo jest jednym z największych problemów osób początkujących i szacuje się, że dotyczy aż 95% osób, które kiedykolwiek korzystało z diety odchudzającej i utraciło wagę.

Dlatego w tym artykule poruszę szerzej zjawisko efeku jojo, odnosząc się m.in. do:

  1. Po co naszemu organizmowi efekt jojo?
  2. Czy efekt jojo to problem?
  3. Jak nie mieć efektu jojo?
  4. Jak szybko schudnąć bez efektu jojo?

Dzięki czemu nie tylko zrozumiesz, dlaczego efekt jojo stanowi ważny z perspektywy ewolucji system obronny organizmu, ale będziesz wiedział w jaki sposób sobie z nim poradzić, aby nie przeszkodził Ci w rzuceniu zbędnej tkanki oraz zachowaniu na dłużej wymarzonej sylwetki.

Po co naszemu organizmowi efekt jojo?

Efekt jojo, który z perspektywy osoby żyjącej w XXI wieku wydaje się nie mieć żadnego sensu, a jedynie być żartem od natury, który nie pozwala nam na osiągnięcie dobrze wyglądającej sylwetki, ma bardzo ważne z perspektywy przetrwania naszego gatunku, zadanie.

Efekt jojo to nic innego, jak wytworzona przez organizm skłonność do podjadania, a co za tym idzie i gromadzenia dodatkowej energii (tkanki tłuszczowej), co ma zabezpieczyć organizm na czas, kiedy nie będzie miał on możliwości pozyskiwania pożywienia na bieżąco.

Chociaż obecnie większość z nas ma jakiekolwiek tylko sobie wymarzy jedzenie na wyciągnięcie reki, to warto pamiętać o tym, że jest to sytuacja względnie nowa, a nasi przodkowi musieli nie dość, że walczyć o jakiekolwiek pożywienie, to bardzo często przeplatani okres jedzenia z przymusowym postem.

Własnie to przystosowanie organizmu do magazynowania tak dużej ilości pożywienia, jaką jest w stanie tylko pomieścić, żeby w trakcie przymusowej głodówki mieć na czym opierać funkcję życiowe, prowadzi osoby żyjące w obecnych czasach do znienawidzonego efektu jojo.

Czy efekt jojo to problem?

Jednak cały problem nie polega na tym, że nasz organizm postanawia się zabezpieczyć na gorszy okres (co jest właściwie bardzo mądre), ale na tym, że ludzkość w naszym otoczeniu zdążyła już wykluczyć czynnik braku pożywienia, a nasz organizm wciąż brnie w swoje.

Notoryczne przejadanie naszego dziennego zapotrzebowania kalorycznego nie tylko prowadzi do tego, że nasza sylwetka jest coraz gorsza, ale przede wszystkim może doprowadzić do zwiększenia otłuszczenia organizmu do tego stopnia, że zacznie wywoływać choroby.

W ostatecznym rozrachunku okazuje się, że dobrobyt, w którym żyjemy nie tylko wpłynął pozytywnie na nas, ale niekontrolowany potrafi doprowadzić do tego, że samoistnie doprowadzimy do zniszczenia swojego życia i przedwczesnej śmierci.

Dlatego tak ważne jest, aby nauczyć się zdrowej relacji z jedzeniem.

Jak nie mieć efektu jojo?

Na szczęście jest kilka patentów, które nie mają bardzo dużego wpływu na codziennie życie, a ich wprowadzenie potrafi wpłynąć na to, żeby efekt jojo nie wystąpił, tym samą pozwalając nam na zachowanie dobrze wyglądającej sylwetki oraz zdrowia na dłużej.

Najważniejszym faktorem decydującym o naszym powodzeniu w utracie wagi jest bez wątpienia plan dietetyczny (deficytu kalorycznego) oraz skrupulatnego jego realizowanie.

Jeżeli twoja dieta jest czymś, co wpływa drastycznie na zmianę twoich nawyków, to pytanie, które się nasuwa nie brzmi “czy zaczniesz ponownie przybierać utraconą tkankę tłuszczową”, a “jak szybko do tego dojdzie” i do jakiego stopnia efekt jojo zniszczy wykonaną pracę.

Problem nie polega na wykorzystaniu diety ketogenicznej lub mocnej restrykcji w postaci ograniczenia nawet do 1200kcal dziennie, aby w krótkim czasie utracić zbędne kilogramy, ale na utrzymaniu wypracowanej sylwetki przez lata i nie ograniczaniu sobie korzystania z życia.

Dlatego jedynym sensownym rozwiązaniem problemu z występowaniem efektu jojo jest podejście do odchudzania w sposób, który praktycznie w ogóle nie wpływa na codzienność.

Tylko co to oznacza w praktyce?

W praktyce oznacza to tyle, że chcąc walczyć z efektem jojo, musisz znaleźć sposób, który będzie balansem pomiędzy: podażą odpowiedniej ilości kalorii, brakiem uczucia głodu oraz możliwością pozwalania sobie na rzadkie, spontaniczne spożywanie dodatkowych produktów.

Oczywiście nic nie sprawdzi się tak dobrze, jak skrupulatne liczenie każdej jednej kalorii i dopalanie nadwyżki, która przypadkowo wytworzymy poprzez spontaniczne, dodatkowe posiłki, ale nie oszukujmy się, że jest to nudne i nie wydaje się być rozwiązaniem na całe życie.

Dlatego pomimo tego, że to na końcu dnia i tak kalorie mają największe znaczenie, możemy zastosować kilka trików, które pomogą nimi manipulować w sposób, który pozwoli nam na jedzenie mniejszej ich ilości oraz jednocześnie nie wpływając znacząco na życie.

Aby nie mieć efektu jojo warto rozważyć wprowadzenie:

  1. IF (post)
  2. Dieta ketogeniczna
  3. Dodatkowa aktywność
  4. Zamienniki bezkaloryczne – aspartam

Każde powyższe narzędzie to patent na to, żeby kontrolować kalorię, które spożywamy, dodatkowo nie zmuszając się do dodatkowej pracy w postaci przeliczania każdej kalorii, ponieważ opiera się na manipulacji naszym odczuwaniem głodu oraz czasem w trakcie, którego możemy spożywać posiłki – pamiętaj, że zazwyczaj podjadanie wiąże się z złym nawykiem lub nudą, a nie potrzebą dostarczenia organizmowi dodatkowego paliwa.

Jak szybko schudnąć bez efektu jojo?

Efekt jojo – co to jest i jak schudnąć bez jego wystąpienia?

Podziel się z innymi!

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o