Liczenie kalorii – dlaczego możesz jeść słodycze i chudnąć?

Liczenie kalorii

Liczenie kalorii to najbardziej podstawowe podejście do diety (a właściwie fundament pod każdy działający system żywienia) i zarazem jedyny sposób, który gwarantuję nam efekty.

Jeszcze zanim przejdziemy do omawiania, czym dokładnie jest liczenie kalorii i dlaczego warto z niego korzystać, dobrze, abyś poznał swoje zapotrzebowanie, w czym z pewnością pomoże Ci jeden z kalkulatorów dostępnych na stronie – kalkulator kalorii.

Na czym polega liczenie kalorii

Liczenie kalorii to, jak sama nazwa wskazuje, system żywieniowy polegający na jedzenie dowolnych produktów, które w rezultacie sprawia, że na koniec danego okresu czasu (zazwyczaj podaje się w przeciągu jednego dnia), będziesz miał określoną ilość kalorii.

Działanie naszego organizmu można uprościć i przyrównać do maszyny, która wymaga odpowiedniego paliwa – kalorii. W momencie, kiedy dostarczamy większą ilość kalorii, nasz organizm cały czas zużywa tę samą, określoną ilość, a nadmiar zaczyna magazynować w postaci tkanki tłuszczowej.

Odwrotnie jest w drugą stronę – kiedy nasza podaż kalorii jest mniejsza, niż nasz organizm wymaga, aby utrzymać nasze ciało przy życiu, zaczyna wykorzystywać do tego celu wcześniej zgromadzone kalorie, tkankę tłuszczową.

Liczenie kalorii czy makroskładników

Liczenie kalorii jest bezpośrednio powiązane z makroskładnikami, ponieważ każdy makroskładnik ma w sobie odpowiednią ilość kalorii. Dla przykładu (w uproszczeniu):

  • 1g białka = 4kcal
  • 1g węglowodanów = 4kcal
  • 1g tłuszczy = 9kcal

Jeżeli chodzi o nasz cel, zawsze najważniejsza będzie suma kalorii, ale odpowiednie rozłożenie makroskładników może pomóc nam m.in.: w obniżeniu uczucia głodu, lepszej regeneracji, lepszemu budowaniu masy mięśniowej oraz zatrzymywaniu przez nasz organizm wody.

W jaki sposób liczenie kalorii różni się od diety

Typowa dieta oraz liczenie kalorii ma bardzo podobny schemat działania, ponieważ w obu przypadkach ustalasz kalorie oraz rozkładasz je na poszczególne makroskładniki.

W przypadku diety mam z góry ustalony jadłospis, który idealnie wpasowuje się założenia naszego zapotrzebowania kalorycznego, ale tak na prawdę jesteśmy jego więźniami.

Licząc kalorie ze zjadanych rzeczy w trakcie dnia, jesteśmy w stanie nadal pozostawać społecznie akceptowalni, nie zawsze będąc zmuszonym do zrezygnowania z ulubionych potrwa. Najważniejsze, aby na końcu dnia zgadzały się cyfry z naszymi założeniami.

Czy liczenie kalorii pozwala na jedzenie słodyczy

Liczenie kalorii pozwala na spożywanie wszystkich produktów (w tym również słodyczy – kaloria jako energia to zawsze kaloria. Produkt może różnic się wpływem na organizm), co wcale nie upoważnia Cię do bazowania na samych niewartościowych produktach.

Pamiętaj, że ustalone kalorie oraz makroskładniki muszą się zgadzać na końcu dnia, co z góry trochę Cię ogranicza i zmusza do bazowania na “zdrowych produktach” (głównie w celu nabicia białka), których dodatkiem mogą być rzeczy, które na co dzień uchodzą za niezdrowe.

Kolejnym ważnym aspektem, o którym warto pamiętać, kiedy liczy się kalorię, to dbanie o dostarczanie organizmowi niezbędnych witamin i mikroelementów oraz unikanie produktów, który nie są przez niego tolerowane – u niektórych może to być m.in. laktoza oraz gluten.

Jak liczyć kalorie z produktów

Kiedy ustaliliśmy już nasze dzienne zapotrzebowanie kaloryczne oraz makroskładniki, możemy przejść do planowania lub liczenia na bieżąco kalorii, które spożywamy z produktów.

Przede wszystkim warto się wyposażyć w jedną z aplikacji na telefon/komputer, w których można w łatwy sposób zapisywać sobie zjedzone potrawy oraz produkty. Osobiście polecam przetestować Myfitnesspal lub bardzo popularne w Polsce, Fitatu.

Kiedy już utworzymy konto w aplikacji i w ustawieniach ustalimy jaki jest nasz cel kaloryczny, to wystarczy, że każdą rzecz, którą zjemy, będziemy dodawać do naszego menu. W tym celu należy ręcznie znaleźć produkt lub użyć funkcji, która odnajduję produkt po kodzie kreskowym.

Liczenie kalorii i częste problemy

Duża swoboda w diecie często prowadzi do bardzo złych wyborów żywieniowych i o ile jesteśmy zdrowi, to ostateczna kaloryka i tak zrobi swoje i doprowadzi nas do celu.

Jednak warto z góry planować, w jaki sposób osiągnie się założoną liczbę białka (warto o to zadbać zwłaszcza, jeżeli jest się osobą aktywną fizycznie), ponieważ to ten makroskładnik jest budulcem naszych mięśni i ma bardzo ciekawy efekt termiczny, który sprawia, że nie jesteśmy aż tak głodni i nie do końca musimy go liczyć jako 4 kalorię – co poruszę w innym wpisie.

Warto zaopatrzyć się w odzywkę białkową oraz zaprzyjaźnić się w filetem z piersi z kurczaka, ponieważ to tę dwa produkty mają bardzo dużą zawartość białka względem kalorii i często będę ratowały twój dzień przed nieodpowiednim zarządzaniem makroskładnikami.

Podziel się z innymi!

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o