Subscribe Now

Trending News

Korzystając ze strony, godzisz się na wykorzystywanie Cookies
06 Sie 2020

Blog Post

Motywacja – jak mieć ochotę do ćwiczeń, treningu i działania
Motywacja do ćwiczeń, treningu i działania
Psychologia

Motywacja – jak mieć ochotę do ćwiczeń, treningu i działania 

Motywacja to bardzo potężne, jak również podstępne uczucie, które może Cię zaatakować w najmniej oczekiwanym momencie życia, aby następnie nie pozwolić Ci na wyjście z łóżka, kiedy na prawdę tego potrzebujesz. Czy wiesz, że nad motywacją da się zapanować?

Motywacja to nic innego, jak bardzo dobry powód – motyw, aby zacząć podejmować określone czynności, które przyczyną się do zbliżenia, a następnie osiągnięcia wyznaczonego celu.

Dlatego kluczem do bycia zmotywowanym jest obranie celu, na którym na prawdę nam zależy, a następnie trzymanie się wyznaczonej drogi, aby jak najszybciej osiągnąć nasze marzenie.

Rodzaje motywacji

Problem polega jednak na tym, że my ludzie mamy to do siebie, że z natury jesteśmy bardzo leniwi i z trudem przychodzi nam wprowadzanie do naszego życia zmian, a zwłaszcza takich, które niosą za sobą obrócenie stylu życiu o 180 stopni lub wyjścia ze strefy komfortu.

Na szczęście wyróżniamy dwa rodzaje motywacji – wewnętrzną oraz zewnętrzną, co sprawia, że nie jesteśmy tylko zdani na “ten dzień”, w którym nasz organizm zdecyduję się na podbijanie świata, a jesteśmy w stanie własnoręcznie stymulować go do działania.

Motywacja wewnętrzna

Motywacja wewnętrzna wynika z naszej świadomej lub mniej świadomej chęci do osiągnięcia danego celu, wewnętrznego pragnienia. Jej celem jest zapewnienie nam szczęścia wynikającego z spełnienia najskrytszych potrzeb, nie tylko materialnych. To ona często odpowiada za to, co w życiu osiągniemy, jeżeli nie zaczniemy pracować nad sobą.

Motywacja zewnętrzna

Motywacja zewnętrzna chociaż podobnie do motywacji wewnętrznej ma za cel osiągnięcie spełnienia, to wyróżnia ją sam czynnik wywołujący. Ten rodzaj motywacji pochodzi z zewnętrznego środowiska i może nim być m.in. chęć uzyskania dóbr materialnych lub obawa przed ewentualną karą np: zwolnieniem z pracy czy strach przed przegapieniem okazji.

To właśnie motywacja zewnętrzna najczęściej jest odpowiedzialna za ten moment, w którym decydujesz się na wprowadzenie zmiany, a następnie coraz bardziej przekonywujesz się, że jednak nie jest to dla Ciebie, aż tak niezbędne. Tylko połączenie obu rodzajów motywacji jest w stanie przynieść długoterminowe korzyści i sprawić, że po chwili nie porzucisz celu.

W jaki sposób się motywować?

Jak już zauważyłeś, motywacja potrafi przybierać wiele różnych form i w zależności od naszego poczucia wartości oraz tego, czy chcemy ją wykorzystać do ćwiczeń, treningu lub działania, możemy potrzebować oraz reagować na inne, zewnętrzne bodźce.

Aby motywacja mogła być skuteczna, musimy pamiętać o tym, żeby bazować na wewnętrznej motywacji, wspomagając się w kryzysowych sytuacjach motywacją zewnętrzną.

Określ cel i czas

Przede wszystkim musisz jasno określić cel, na którym na prawdę Ci zależy oraz wyznaczyć mniejsze kroki, które będą o wiele prostsze oraz szybsze do zrealizowania, a w konsekwencji doprowadzą Cię do osiągnięcia punktu, w którym chcesz się znaleźć.

Trzymanie się jasno określonej drogi oraz osiąganie poszczególnych etapów będzie dla Ciebie wyznacznikiem tego, że zmierzasz w dobrym kierunku i sprawi, że nie poddasz się, bo cały czas będziesz widział rezultaty swojego działania, odgrywając rolę w swoim własnym filmie.

Wykorzystuj zewnętrzne bodźce

Nawet największa ikona ciężkiej pracy przechodzi przez momenty zwątpienia oraz chęć rzucenia wszystkiego w kąt i wrócenia do prostego życia, które wiodła przed podjęciem decyzji o zmianach. Najlepszą odpowiedzią na tego typu dni jest motywacja zewnętrzna, która stymuluje twój mózg do pracy, pomimo braku jakiejkolwiek ochoty.

Wyróżniamy wiele różnych czynników mogących być motywacją zewnętrzną (w końcu na każdego może działać coś innego), ale polecam zacząć od tych kilku najpopularniejszych praktyk i szukać swoich osobistych bodźców do walki o lepsze jutro.

Kawa

Pomimo tego, że kawa nie kojarzy się z motywacją, to jej właściwości pobudzające oraz znieczulające, czynią ją idealną substancją do stymulacji organizmu i wymuszania na nim podjęcia dodatkowego wysiłku fizycznego. W dodatku ma ona wiele prozdrowotnych zastosowań, co dokładniej opisuję w specjalnym wpisie poświęconym kawie.

Muzyka

Muzyka to bardzo niedoceniany rodzaj stymulacji mózgu, który potrafi wprowadzić nas właściwie w każdy rodzaj nastroju. Nie bez powodu, to własnie ona jest towarzyszem praktycznie każdej osoby aktywnej fizycznie. Muzyka nie tylko potrafi sprawiać, że motywacja do ćwiczeń, treningu oraz działania jest większa, co również zwiększa naszą efektywność.

Przeszłość

Każdy z nas ma za sobą jakiś bagaż doświadczenia, który potrafi przywracać pozytywne emocję, jak również i te negatywne. Co jeżeli można zrobić z tym coś więcej? Nasz mózg niekoniecznie rozróżnia rzeczy, które sobie wyobrażamy od tych, które na prawdę w danym momencie przeżywamy, dlatego możemy wykorzystać negatywne emocję do wzbudzenia w nas agresji i wkurzenia na obecną rzeczywistość, a następnie przekuć w walkę o lepsze jutro.

Konkurencja

Już od początku naszego życia jesteśmy w ciągłej rywalizacji z innymi, dlatego naturalny sposobem dla pozostania zmotywowanym jest znalezienie sobie odpowiedniego konkurenta, z którym będziesz się mierzył, kto szybciej osiągnie wyznaczony cel. Może to być znajomy lub ktoś, kto nie ma pojęcia o twoim istnieniu, grunt, żebyś miał poczucie, że on dzisiaj wykona kolejny krok ku osiągnięciu wyznaczonego celu, więc ja nie mogę być gorszy i też muszę.

Nie chce mi się, ale to zrobię

Złota zasada “nie chce mi się, ale to zrobię” – jak dziwnym i skomplikowanym mechanizmem jest nasz mózg, że po wypowiedzeniu zwykłego zdania, które na pozór wydaje się nie mieć sensu, wykonanie zaplanowanej czynności staje się o wiele prostsze.

Dieta i poziom testosteronu

W trakcie naszego dążenia do zrealizowania celu nie tylko warto zwracać uwagę na rzeczy, które mogą nas ku temu popchnąć, ale również na tę, które mogą nas powstrzymać przed jego osiągnięciem. Największym problemem obecnego społeczeństwa jest ciągły stres oraz skoki poziomu cukru w organizmie, które prowadzą do ciągłego uczucia zmęczenia. Warto zadbać o odpowiednią dietę, która pomoże nam unormować nasze hormony i zapewni więcej energii.

Motywacja może być wieczna

Motywacja ma to do siebie, że jest uczuciem, które przychodzi, a następnie odchodzi, ale jest pewien sposób na to, żeby pozostała z tobą już na zawsze – musisz przekuć walkę o swój cel w nawyk, w coś, co będzie twoim powołaniem życiowym, a nie chwilową zachcianką.

Jeżeli jesteś osobą, która szuka motywacji do wykonywania ćwiczeń, to powinieneś wykorzystać motywację zewnętrzną i wewnętrzną po to, aby przekuć swoją zachciankę ładnego ciała w wyrobienie nawyku pójścia na siłownie i czerpania przyjemności z treningu.

Tylko to sprawi, że będziesz podchodził do każdego treningu z radością, czerpiąc przyjemność z samego procesu, a nie końcowego efektu i przełoży się na to, że osiągniesz o wiele więcej i na dłużej, niż początkowo w ogóle sądziłeś, że jesteś w stanie – nie znajdziesz osoby, która robi coś czego nie lubi przez całe życie i jest z tego powodu szczęśliwa i żądna więcej.

The Goldilocks Rule

The Goldilocks Rule, czyli oczekuj od siebie coraz więcej. Głównym powodem utraty motywacji jest zbyt wysoko lub nisko postawiona poprzeczka. Tak na prawdę powinieneś cały czas oczekiwać od siebie coraz więcej, mając wyznaczony cel, który jest blisko, ale cały czas ucieka.

Wracając do przykładu z budowaniem sylwetki – jeżeli chcesz zbudować ładnie wyglądającą sylwetkę i dołożyć 10kg masy mięśniowej, aby mieć 90kg, to będąc przykładowo na 87kg, twoja motywacja z dnia na dzień zacznie spadać, ponieważ jesteś już bardzo blisko, a sylwetka wygląda OK, co innego, jeżeli każdego dnia byś sobie wmawiał – “jeszcze 3kg i będzie OK”.

Naucz się mówić TAK wyzwaniom

Naucz się mówić tak wyzwaniom i traktuj dodatkowy czas wolny jako nagrodę za wykonanie wszystkich, zaplanowanych czynności. Tak na prawdę za każdym razem, kiedy nam się czegoś nie chce robić, to zaczynamy wewnętrzną walkę pomiędzy sobą, której efektem zazwyczaj jest olanie sytuacji i stwierdzenie, że nasz cel nie jest aż tak ważny i nic się nie stanie jak zaczniesz od jutra – właściwie to masz rację, ale wszyscy dobrze wiemy, że jutro nie nadejdzie.

Wewnętrzny dialog nie ma sensu, bo to przekonywanie samego siebie do tego, że dobrze postępujesz, dając sobie dzisiaj wolne. Dlatego musisz się nauczyć zawsze z optymizmem podejmować się wyzwań i nagradzać się za ich wykonanie, co sprawi, że będzie Ci łatwiej.

Related posts

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Cieszę się, że tu jesteś!

Chcesz być pierwszym, który zobaczy nowe materiały?

Podaj swojego emaila, a wyśle Ci powiadomienie za każdym razem, kiedy dodam nowy artykuł.

Dziękuję za zaufanie!

Dziękuję za zaufanie!

Obiecuję, że nie będzie spamowania! Jakość przede wszystkim.

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x