Co to jest i jak obliczyć deficyt kaloryczny? [jedz i chudnij]

Co to jest i jak obliczyć deficyt kaloryczny?

W tym artykule dowiesz się, co to jest i jak obliczyć deficyt kaloryczny, co pomoże Ci na zrozumienie podstawowych potrzeb twojego organizmu i przeprowadzeniu we własnym zakresie diety redukcyjnej, dzięki której schudniesz bez rygoru dietetycznego.

Deficyt kaloryczny co to jest?

Deficyt kaloryczny to ujemny bilans pomiędzy zapotrzebowaniem kalorycznym, a podażą kalorii, co prowadzi do tego, że organizm zaczyna wykorzystywać zmagazynowane zapasy energii (odłożone w postaci tkanki tłuszczowej), dzięki czemu chudniemy.

Jak obliczyć deficyt kaloryczny?

Deficyt kaloryczny obliczamy za pomocą odjęcia od zapotrzebowania kalorycznego, ilość kalorii, którą dostarczamy organizmowi w danym okresie czasu (zazwyczaj jednego dnia).

Kiedy nasze zapotrzebowanie kaloryczne wynosi np. 2000kcal, a dostarczamy w trakcie dnia tylko 1500kcal, to nasz deficyt kaloryczny wynosi 500kcal.

Warto również wspomnieć o tym, że jeden kilogram tkanki tłuszczowej to 7000kcal, więc jeżeli chcemy schudnąć taką wartość w przeciągu np. tygodnia, to musimy przez każdy dzień trwania naszej redukcji, wytworzyć deficyt na poziomie 1000kcal.

wzór na deficyt kaloryczny:

Zapotrzebowanie kaloryczne – podaż kalorii = deficyt kaloryczny (lub jego brak)

Jak wykorzystać deficyt kaloryczny?

Deficyt kaloryczny wykorzystujemy przede wszystkim przy ustalaniu diety na zredukowanie tkanki tłuszczowej, dzięki czemu możemy odsłonić mięśnie brzucha i poprawić sylwetkę.

Niezależnie, jak dużo kilogramów chcemy schudnąć, deficyt kaloryczny pozwala nam to mądrze oszacować i przygotować plan działania, który zadziała i pozwoli nam na wprowadzanie do diety produktów, które lubimy, a niekoniecznie uchodzą za zdrowe.

Tak, to oznacza, że o ile pozwolą Ci na to kalorię oraz uczucie głodu, to prawdopodobnie jesteś w stanie jeść słodycze (lub rzeczy, który sprawiają Ci przyjemność) i wciąż redukować wagę.

Inną kwestią pozostają korzyści zdrowotne z takich wyborów żywieniowych, ale jeżeli chodzi o wagę, to zawsze najważniejsza rzeczą, która definiuje chudniecie, to deficyt kaloryczny.

Jak to wygląda w praktyce?

Załóżmy, że mamy osobę o wadzę 100kg, zapotrzebowaniu kalorycznym na poziomie 4000kcal oraz celu, który zakłada zrzucenie 10kg w 60 dni.

10kg = 70.000kcal do spalenia w 60 dni, a to oznacza dzienny deficyt na poziomie 1200kcal.

Nasz bohater potrzebuje spożywać maksymalnie 2800kcal w ciągu dnia, aby dopiąć swój cel.

Pamiętaj jednak, że wraz ze zmianą wagi, zmienia się również twoje zapotrzebowanie kaloryczne, więc wraz z zrzuconymi kilogramami, trzeba odejmować kolejne kalorie.

Podziel się z innymi!

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o